fredag 1 januari 2010

Årslista 2009

Så är 2009 slut och det här är böckerna jag läste. Jag är lite förvånad att jag hunnit läsa så många böcker. Vilket härligt bok-/läs-år det varit!!!

Januari 2009
Hjälp, jag ska bli tvåbarnsmamma av Hillevi Wahl
Ett ögonblicks verk av Anders Paulrud
Hjärtat får inga rynkor av Mark Levengood
Vem vill bli miljardär av Vikas Swarup
Slakthus 5 av Kurt Vonnegut
Bipaviljongen av Leena Krohn
Dag av Björn Runeborg
Är det någon där? av Marian Keyes
Andra sidan bron av Mary Lawson
Sonat till Miriam av Linda Olsson
Otrogen på öppen gata av Belinda Olsson
Adressat okänd av Kathrine Kressmann Taylor
I en annan del av Bromma av Martina Haag
Så det är du som är Daniel av Hanna Krall
Mitt rätta jag av Pernilla Glaser
Alltid hos dig av Maria Ernestam
Det är bara lite aids av Sara Granér
Drottningen vänder blad av Alan Bennett
(18 böcker)

Februari 2009
Änglalik av Veronica von Schenck
Sorgliv av Kerstin Hägg
Hjulskifte av Vigdis Hjorth
Nästa sak på min lista av Jill Smolinski
Boktjuven av Markus Zusak
Tröstaren av Karin Wahlberg
Utslag av oro av Mark Haddon
I skuggan av värmen av Lotta Thell
Som glöd blir till aska av Annika Sjögren
Den engelska flaggan av Imre Kertész
Drömmästaren av Olga Kharitidi
Stulet land av Lennart Lundmark
Veronika bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho
Innan jag dör av Jenny Downham
Sa du singel? av Wendy Markham
Tarzans tårar av Katarina Mazetti
Barns tankar om mormor och morfar, farmor och farfar av Grethe Dirckinck
Sjuårskrisen av Josie Lloyd & Emlyn Rees
Grundläggande genetik av Mikael Fant
Mystiska Milla och spökskolan av Unni Lindell & Fredrik Skavlan
(20 böcker)

Mars 2009
Under tiden av Katarina Bjärvall
Dubbla slag av Malin Persson Giolito
En kvinnas resa av Agneta Sjödin
Tokyo natt av Elin Lindqvist
Hantverkarskräck av Tim Lihoreau
Sängläge av Sarah Bilston
Silke av Alessandro Baricco
Utan blod av Alessandro Baricco
Svarta sekunder av Karin Fossum
Den trettonde historien av Diane Setterfield
Mörkrets hjärta av Joseph Conrad
Livets aviga och räta av Kate Jacobs
Sekten av Jan-Sverre Syvertsen
Min far hade en dröm av Barack Obama
(14 böcker)

April 2009
Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein
En sorts kärlek av Ray Kluun
Hon älskade av Helena Henschen
Historikern av Elizabeth Kostova
Bombyx av Anne Rambach
Kleopatras kam av Maria Ernestam
Tacka katten för det av Herman Lindqvist
Bittert arv av Kiran Desai
Fjärilen i min hjärna av Anders Paulrud
Branden i hjärtat av Mahasweta Devi
Skuggan av Lee Weatherly
Flicka möter pojke av Ali Smith
Svart marmor av David Ericsson
Livet på en kylskåpsdörr - Alice Kuipers
Thick as a Brick av Micke Evhammar
Midvinterblod av Måns Kallentoft
Välkommen till Miami, doktor Leal av René Vázquez Dias
(17 böcker)

Maj 2009
Man överlever, jag lovar av Ewa Swedenmark
Mamá Grandes begravning och andra berättelser av Garcia Marques
Vargbröder av Michelle Paver
När framtiden redan hänt av Jenny Andersson
Färden genom mangroven av Maryse Condé
Smultron och svek av Eva Swedenmark & Annica Wennström
På landet Paris av Herman Lindqvist
Vinbär och vemod av Eva Swedenmark & Annica Ennström
Hallon och hat av Eva Swedenmark & Annica Ennström
Sjöfartsnytt av E. Annie Proulx
Horntrollet av Per Odensten
Finnas till av Jerzy Kosinski
Passageraren av Steffen Jacobsen
Facklan av Elin Lindqvist
Byt liv med mig av Adele Parks
Tyngd av Jeanette Winterson
Privata liv av Lars Ardelius
Huset på Arlozorovgatan av Simon Kudrischoff
Och var hör du hemma av Anne Taylor
Ge mig en dag till av Mitch Albom
Fyrväktaren av Jeanett Winterson
(21 böcker)

Juni 2009
Djupandning av Anne Tyler
Hemligheternas bok av Fredrik Agetoft & Jonna Bolin-Cullberg
Doktor Proktors pruttpulver av Jo Nesbø
Penelopiaden av Margaret Atwood
Egna spår av Emma Vall
Rensa trädgården... av Susanna Hultin och Gunnel Carlsson
Det femte barnet av Doris Lessing
Dödens kemi av Simon Beckett
Kära vänner av Charlotte Ekbom
Rabarberpaj och annat läckert av frukt och bär av Inger Bjugård
Kretsen av Veronica von Schenck
Lingon & Lust av Eva Swedenmark& Annica Wennström
Ego Girl av Carolina Gynning
Bryta om av Åsa Anderberg Strollo
Norrlands Akvavit av Torgny Lindgren
Predikanten av Camilla Läckberg
Till skogs av Tara French
(17 böcker)

Juli 2009
Tre män och en båt av Jerome K. Jerome
Syskonkärlek av Sheila O'Flanagan
Cirkus Pilo av Will Elliott
Rymd utan stjärnor av Jonas Moström
Vikten av vatten av Anita Shreve
Mänsklig krocket av Kate Atkinson
Till dess din vrede upphör av Åsa Larsson
Det stulna barnet av Keith Donohue
...och himlen var oskyldigt blå av Charlotta Ölander
Equinox av Michael White
Å andra sidan av Marian Keyes
Där regnbågen slutar av Cecelia Ahern
Trollbunden av Jane Green
Tillsammans av Josie Lloyd och Emlyn Rees
Klara bevis av Elizabeth George
Svarta lögner, rött blod av Kjell Eriksson
Caramba säger man aldrig av Herman Lindqvist
En flicka som kallas Alice av Kristin Hannah
Först när givaren är död av Anna Jansson
Eric av Terry Pratchett
Grannsjälar av Charlotte Ekbom
(21 böcker)

Augusti 2009
Den mörka ängeln av Mari Jungstedt
Döden ligger lågt av Terry Pratchett
Sommardöden av Mons Kallentoft
Olycksfågeln av Camilla Läckberg
Familjens projektledare säger upp sig av Gunilla Bergensten
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
Fyrmästarens dotter av Ann Rosman
Eldfacklorna - Sju svarta hål av Björn Calander
Hypnotisören av Lars Kepler
(9 böcker)

September 2009
Tom är död av Marie Darrieussecq
Bindningar av Isabel Fonseca
I en familj finns det inga fiender av Viktoria Myrén
Erotisk massage av Widdowson & Marriot
Det som göms under sten av Thomas H. Cook
Uppvaknandet av Tracy & Laura Hickman
Liftarens guide i galaxen av Douglas Adams
Vi i villa av Hans Koppel
Jag ska bli mamma av Karin Milles
Till alla mammor av 16 svenska kända kvinnor
(10 böcker)

Oktober 2009
Vindarnas ö av Elisabet Nemert
Summan av dagarna av Isabel Allende
Äkta vara av Hans-Eric Nilsson
Kinesen av Henning Mankell
Mina två mammor av Joshilyn Jackson
Mannen som älskade Kina av Simon Winchester
Under ytan av Ann Packer
Den dubbla tystnaden av Mari Jungstedt
Askungar av Kristina Ohlsson
Fans av Fredrik Strage
När jag hör din röst av Stephanie Meyer
Skulden av Jodi Picoult
(12 böcker)

November 2009
Diamanter är för evigt av Lauren Weisberger
Vansinne av Dean Koontz
Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian av Sherman Alexie
Vinter i berättargränd av Erika Olofsson Liljedahl
Moln över Arcadia av Jojo Moyes
Udda av Sara Lövenstam
Djupt vatten av Joy Fielding
Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow av Sara Gruen
Isprinsessan av Camilla Läckberg
Hundraåringen som klev ut genom ett fönstret och förvann av Jonas Jonasson
Inte han av Sheila O´Flanagan
Mordet på Harriet Krohn av Karin Fossum
Inte ens det förflutna av Anna Jansson
Bläckhjärta av Cornelia Funke
Utan ett ord av Linwood Barclay
(15 böcker)

December 2009
Vinterträdgården av Christine Falkenland
Som rosor i december av Kristin Hannah
Våga älska? av Tina Wiman
Hjärtats mörker av Jonas Moström
Mörkermannen av Unni Lindell
Den vidunderliga kärleken av Carl-Johan Vallgren
Flickan under jorden av Elly Griffiths
Sjärnstoft av Neil Gaiman
Stella & Sebastian av Jenny Leeb
Rödluvan av Unni Lindell
Sjöjungfrun av Camilla Läckberg
(11 böcker)

Totalt: 185 böcker

8 kommentarer:

daniel a. sa...

Meh. Jag känner mig dålig som bara hann med 6 böcker den här månaden.

Starkt jobbat med 18 stycken!

Ango sa...

Vad roligt med någon som avhandlar böcker i samma takt om mig. Jag får ofta höra att jag är "konstig" som hinner läsa så många böcker ;). Kul att se att det finns någon att vara "konstig" med ;).

Kram
/Ango

Maria sa...

Hej härliga Boktokig!

Jag håller just nu på med "Fyrmästarens dotter" av Ann Rosman.
Skulle vara så oerhört intressant att få veta vad du tycker om den. Jag är strax klar och häpnar nästan över hur mycket hon har plagierat ifrån Camilla Läckberg.
Du får titta in på min sida under helgen för att läsa min recension av den.

Önskar dig en trevlig läsarhelg i midsommar!

Vänliga hälsningar

Maria

bloggare på icedaniel.se sa...

Gud vad mycket du läser, tror jag ska hinna med en på smestern Spelet av Neil Strauss

Snöfrid sa...

Wow vilken lista! Hela 185 böcker... jag har läst 30 :P kan man skylla på att jag har studielitteratur att läsa oxå?
Men hur hinner man med så många böcker, något tips? Skulle gärna hinna läsa mera men det känns som om jag inte har tillräckligt med tid ibland.

svartanova sa...

Ja, jag skulle också vara oerhört tacksam för tips. En månad för dig är som ett halvår för mig. :) Inspirerande!

Rondine sa...

Ja, det var sannerligen en hel hög!
Själv har jag ingen koll alls på hur många böcker jag läst, men fullt lika många som du har läst, är det nog inte.
Får nog göra en lista för detta år!

klok som en bok sa...

oj vad mycket du har hunnit med, kul!