fredag 7 augusti 2009

Döden ligger lågt av Terry Pratchett

Åh, vad jag älskar denna bok! Den är såååå rolig. Den handlar om att Döden en dag får sparken från sitt jobb. Han har nämligen utvecklat en personlighet och det gillas inte! Han tar anställning på en bondgård och kallar sig själv Kalle Port. En rolig händelse där är när döden ska slå gräset. Hans arbetgivare, Fru Fylkegrav, iakttar honom.

"Det var den intressantaste teknik hon någonsin skådat. Hon skulle inte ens ha kunnat föreställa sig att den var praktiskt genomförbar. Till slut sa hon:
Det är bra. Ni har fått in svingen och allt

TACK, FRÖKEN FYLKEGRAV
Men varför bara ett strå i taget?
Kalle Port betraktade den prydliga raden av strån en stund.

FINNS DET ETT ANNAT SÄTT?
Man kan ta en hel massa strån i ett svep, vet ni.
NEJ: NEJ: ETT STRÅ ÅT GÅNGEN: EN GÅNG; ETT BLAD.
Ni kommer inte att slå många på det viset, sa fröken Fylkegrav.
VARTENDA ETT; FRÖKEN FYLKEGRAV.
Verkligen?
TRO MIG PÅ MITT ORD."

Som ni märker så pratar döden med versaler. En detalj som jag älskar!

Så är det kaos på trollkarlarnas universitet. Eftersom inte döden kom och tog gamle Windel Poons när han dog så återvänder han till sin kropp. Hans trollkarlskollegor försöker sätta stopp för honom för hans eget bästa. Man faktiskt ju faktiskt inte ha en odöd trollkarl som går omkring på universitet. Man vet ju aldrig vad han tar sig till. Så det funderar ut diverse saker som ska sätta stopp på en odöd. Som t ex vitlök:

"Nu du, du odjur i människoskepnad, morrade han, vad tror du det här är för någonting? Ah-ha!
Windel kisade mot det lilla föremålet som triumferande kördes upp under näsan på honom.
Tja, äh... sa han osäkert, jag skulle säga att... ja...hm...ja, doften är väldigt distikt, inte sant...ja, jo, alldeles bestämt. Allium sativum. Vanlig vitlök. Har jag rätt?
Trollkarlarna stirrade på honpom. De stirrade på Windel ingen.
Visst har jag väl rätt? sa han och försökte sig på ett leende.
Äh, sa Ärkekanslern. Jo. Ja, det stämmer.
Ridcully försökte desperat komma på något att tillägga.
Bra gjort, sa han.
Tack för att ni försökte, sa Windel. Jag uppskattar det verkligen."

Jag måste säga att man slöläser inte Tery Pratchetts böcker. Man måste vara på alerten, så att man inte missar saker och ting. Det är mycket detaljer! Men som sagt... jag ÄLSKAR hans böcker!

1 kommentar:

Sofie sa...

Den låter onekligen rolig. Jag som inte ens gillar fantasy så mycket.