Visar inlägg med etikett Betyg 3. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Betyg 3. Visa alla inlägg

söndag 21 juni 2026

Ont krut av Linda H Staaf

Ont krut av Linda H Staaf
Ont krut är en spännande och underhållande kriminalroman. Trots att det är den tredje boken i serien hade jag inga problem att komma in i berättelsen och följa karaktärerna.

Mordutredningen är intressant och jag tyckte om hur pusselbitarna successivt föll på plats. Jag gillade att följa poliserna Christian Stahl och Marita Lander. De känns trovärdiga och bidrar på olika sätt till berättelsens spänning. 

  • Linda H. Staaf skriver lättillgängligt och berättelsen har ett bra driv genom hela boken. Ont krut är en underhållande kriminalroman med tillräckligt många överraskningar för att hålla mig nyfiken ända till slutet.
  • onsdag 3 juni 2026

    Ur djupen ropar jag av David Lagercrantz

    Ur djupen ropar jag av David Lagercrantz
    Ur djupen ropar jag är en mörk och psykologisk deckare där spänningen hela tiden finns i bakgrunden och växer sig starkare ju längre man läser.

    Det jag tycker bäst om är hur mycket fokus som ligger på människorna och deras drivkrafter. Jag tycker också att  det är intressant hur David Lagercrantz blandar verklighet och fiktion.

    Boken har en mörk ton och en obehaglig känsla som följer med genom berättelsen. Jag var nyfiken från början till slut och ville läsa vidare för att få veta hur allt hängde ihop. Även om jag inte blev helt uppslukad är det en välskriven och spännande deckare med ett intressant psykologiskt djup.

    lördag 25 april 2026

    Fearful av Lauren Roberts

    Fearful av Lauren Roberts
    Mara är hjärtat i Fearful – mörk, fascinerande och oväntat underhållande. Det är hon som gör boken för mig. Tankarna går till Terry Pratchett underbara karaktär Mort.

    Samtidigt bjuder Lenny och Blair på en lättare ton som ger berättelsen en fin balans. Jag fastnade särskilt för hur humorn smyger sig in mitt i det mörka och gör allt ännu mer levande.

    Kanske tillför boken inte så mycket till seriens större helhet, men som en fristående del är den riktigt underhållande.

    lördag 28 mars 2026

    Ett mord i Paris av Matthew Blake


    Ett mord i Paris av Matthew Blake är en bok med ett väldigt spännande upplägg och flera teman som verkligen tilltalade mig, även om den inte riktigt nådde hela vägen för min del.

    Det jag fastnade mest för var delarna som utspelar sig under andra världskriget. Jag tycker att boken lyfter intressanta frågor kring vad människor kan vara beredda att göra för att överleva och det gav historien ett större djup.

    Jag uppskattade också temat kring bortträngda och falska minnen. Det finns hela tiden en osäkerhet i berättelsen som gör att man börjar ifrågasätta vad som egentligen är sant. Är det trauma som suddat ut eller förvrängt minnen eller finns det någon som medvetet försöker dölja sanningen? Den delen tyckte jag var väldigt intressant.

    Dubbla tidslinjer är dessutom nästan alltid ett plus för mig och här fungerade det bra. Boken växlar mellan nutid och 1945. I nutid får vi följa Olivia, vars 96-åriga mormor plötsligt erkänner ett mord som ska ha begåtts 80 år tidigare. Samtidigt får vi också följa händelserna i det förflutna och det som utspelade sig mellan Josephine och Sophie. Jag gillar hur nutid och dåtid vävs samman och hur fler perspektiv gör att berättelsen långsamt nystas upp.

    Samtidigt kände jag att boken hade tjänat på att vara lite stramare. Vissa delar blev något upprepande och spänningen lyfte inte riktigt så mycket som jag hade hoppats på. Jag gillade dock idén bakom berättelsen och även avslutet som knöt ihop det hela på ett bra sätt. Även om allt inte riktigt föll på plats för mig, finns det mycket här som är både tankeväckande och engagerande.

    torsdag 31 juli 2025

    Liv och döden av Siri Gustafsson

    Liv och döden är en lättläst, småmysig cosy crime med ett ovanligt men roligt upplägg – en deckare i hästmiljö! Det är inte blodigt eller gastkramande spänning, istället bjuds vi på lågmäld spänning, vardagsnära relationer och doften av hö och stall.

    Det är just hästmiljön som ger boken sin charm. För den som någonsin varit i närheten av ett stall (eller drömt om det) finns mycket att känna igen sig i. Det är inte ofta man får läsa om mordmysterier bland hästar och stallbestyr – och det gav verkligen berättelsen något eget.

    Liv och döden passar fint för dig som uppskattar lågmälda deckare med värme och trivsel snarare än adrenalinkickar. Mest av allt är det lättsam underhållning – en trevlig lässtund för dig som vill ha något avkopplande och lite annorlunda.





    lördag 14 december 2024

    Snökaos och chokladpraliner av Anna Alemo

    Snökaos och chokladpraliner av Anna Alemo är en mysig och humoristisk feelgood-roman. Den bjuder på vintriga miljöer, familjerelationer och en dos romantik.

    Berättelsen kretsar kring systrarna Elin och Sofia, som återvänder till Lund för att fira jul med sin mamma och pappa. Elin är en ambitiös karriärkvinna som planerar både att jobba under julen och att ge sig så fort julhelgen är slut, medan Sofia kämpar med vardagslivets utmaningar och ett förhållande som känns allt mer meningslöst. Mamma Berit älskar julen och vill att den ska bli perfekt. Pappa Rolf är besatt av att programmera alla eldrivna prylar. När en rejäl snöstorm slår till tvingas familjen hantera både praktiska utmaningar och känslomässiga spänningar. 

    Anna Alemo lyckas skapa en varm och humoristisk ton, samtidigt som hon lyfter fram relationerna mellan systrarna och deras mamma på ett trovärdigt sätt. Hon fångar de komplexa känslorna mellan systrarna och deras mamma, där både kärlek och gamla konflikter bubblar upp till ytan.

    Det är en bok som passar fint för den som söker en lättsam, underhållande och julig berättelse att njuta av under mörka decemberdagar.




    fredag 1 mars 2024

    Nattsköterskan av Anna Fredriksson

    Det här var en psykologisk thriller som jag ibland var tvungen att lägga ifrån mig. Det blev känslan av att precis som när man ser något riktigt otäckt på tv, vilja gömma huvudet bakom kudden. Det känns i hela kroppen att det inte kommer sluta bra. Man vill bara säga nej, nej, nej och stoppa det hela. Få huvudpersonen att göra annorlunda, att göra andra val. Ibland blir det helt enkelt för mycket för mig.

    Berättelsen handlar om Elsa som brinner för sitt arbete som nattsköterska på en avdelning för vård i livets slutskede. Viktigast i livet är dock tioårige Ture, brorsonen som hon efter åratal av väntan äntligen ska få adoptera. När en kvinnlig patient på sin dödsbädd avslöjar en fruktansvärd familjehemlighet inleds en händelsekedja med förödande konsekvenser. Änklingen börjar utsätta Elsa och Ture för hot och en vinternatt attackerar han Elsa i parken utanför sjukhuset.

    Det jag tyckte extra mycket om var den kärleksfulla relationen mellan Elsa och Ture. Den var så fint beskriven.




    fredag 16 februari 2024

    Ikona-Ledsagarljus av Björn Swendsén

    Det är en sådan bok som denna som påminner mig om varför jag måste läsa mer fantasy. 

    Författaren har verkligen tänkt igenom sin värld och även sina karaktärer. Man får följa dels några som kallas regirerna, som är bybornas beskyddare och är som en slags kungligheter. Dels följer man några bybor. Han lyckas få mig att hela tiden ändra mig om vad jag tänker om det hela, vad som händer och vems sida jag håller på. Det är ett verkligt intressant upplägg.

    Jag fängslas av storyn. Den känns ny, men har klassisk inslag, vilket jag uppskattar. Dessutom är den riktigt lätt att komma in i och läsa.

    Jag tycker också mycket om miljöbeskrivningarna. De är perfekt avvägda och ger den rätta stämningen.

    Jag hoppas författaren är igång och skriver en till bok.





    onsdag 17 maj 2023

    Den som offrar sig av Gustavson & Ventus

    Boken utspelar sig i Österbotten, vilket är roligt. Jag gillar de miljöerna. De är väl beskrivna, så de är lätta att se framför sig.

    Det är en spännande berättelse med obehagligt innehåll. Två brutala mord, som verkar vara rituella, inträffar i en ort i Österbotten Dessutom försvinner kriminalkommissariens dotter. Frågan är bara om det är frivilligt eller om hon blivit kidnappad.

    De korta kapitel driver upp tempot. Dock var slutet lite tvärt. Jag hade gärna velat att det utvecklats lite mer. 

    Karaktärerna är intressanta och jag känner hur jag vill veta mer och följa dem. Så visst kommer jag läsa nästa bok av denna nya författarduo.





    söndag 5 mars 2023

    Croissanter och kuriosa av Camilla Thelander Eng

    Omslaget på boken gör att man vill kasta sig över boken. Visst är det fint?

    Det är en klassisk feelgoodroman. Det handlar om Hanna som drabbats av utmattning för ett tag sedan och nu har hennes man fått ett halvårs jobb i Singapore. Hon känner att hon inte klarar att följa med. När sonen väljer att följa med pappan rasar allt. Som tur är finns hennes moster i Gränna och hon välkomnar Hanna med öppna armar. Där hjälper hon sin moster att rensa ut ett dödsbo och får då idén om att öppna en antikaffär.

    Gränna med sina mysiga miljöer är en perfekt plats att låta en feelgoodroman utspela sig. Man blir riktigt sugen på att åka dit, så kanske blir det att åka tillbaka i sommar.

    Jag tyckte också om Joséphine och hennes bageri ”Franska frestelser”. Jag skulle vilja träffa henne och smaka hennes läckerheter.

    Det är en berättelse med mycket värme och känslor. Trots allt klickade inte jag och boken riktigt. Jag läste hela, så på ett sätt tyckte jag om den. Det var nog inte rätt bok för mig just nu, kanske för att jag irriterade mig ibland på Hanna. Den irritationen gjorde att jag inte riktigt kunde njuta av boken.

    Men för någon annan som älskar en Feelgood-roman som utspelar sig i mysig småstad med en person som öppnar antikaffär är den nog helt rätt.




    torsdag 29 december 2022

    Anki åker till Las Palmas

    En lättsmält smårolig historia om Anki som reser på semester till Las Palmas med sin vän Ros-Marie efter att Ankis man dött. Har man åkt på charter kommer man att känna igen sig. Speciellt om man åkt till Kanarieöarna.

    Den var underhållande och det blev en del skratt, men den lyfte aldrig helt för mig. Kanske var det att jag hade lite svårt för den osympatiska vännen Ros-Marie. 

    Men vill man ha en lättläst bok att roa sig med (och glömma att det regnar), då kan man pröva denna. Speciellt om man gillar läsa om Kanarieöarna.






    tisdag 7 september 2021

    Sommaren på Nornö av Jennifer Anglade Dahlberg

    Huvudpersonernas öden intresserar i denna feelgoodroman. Man blir engagerad i hur den unga Zoe upplever utanförskap och frågor som: Vad är ens identitet? Hur mycket betyder ens ursprung? Det skapar också tankar om hur olika vägar ens liv kan ta på grund av tillfälligheter.

    Miljöbeskrivningarna är härligt levande och gör att man vill bara åka ut i skärgården. Det är en bra bok att ta till när längtan efter sommaren blir för stor, när höstmörkret faller på. I alla fall kommer jag att återvända till Nornö och njuta lite till.






    söndag 5 september 2021

    Sommar i York av Lucy Diamond

    Jag brukar älska att läsa Lucy Diamond böcker, men den här gången blev det inte så. Allt var mitt eget fel. Jag kunde inte komma över en sak som hände i boken, vilket är helt urfånigt. Eftersom jag inte kunde släppa det så fick jag till sist bara acceptera att jag inte blev förälskad i berättelsen.

    Även om förälskelsen uteblev, så är det inte en dålig bok. Det är en tänkvärd historia med personer som känns verkliga. Kanske för att de får uppleva livets komplikationer.

    Det kan ta en stund att komma in i berättelsen på grund av att det är många personer att hålla reda på, men sedan lossnar det. Alla saker som händer (och det är en hel del) gör att man måste läsa vidare.

    Det är en feelgoodroman som väcker känslor, av alla de slag. Jag märker att jag har svårt att släppa den, för jag funderar fortfarande på den.



    måndag 29 mars 2021

    Låt det brinna av Björn Paqualin

    Man sugs lätt in i denna mörka och råa deckare, där en skogsbrand rasar och en kvinna hittas död i en damm. Det händer mycket och det är fartfyllt. 

    Visst var en del saker lite orealistiska, men å andra sidan så är det ju ofta när det kommer till action. 

    Jag hade gärna velat komma huvudpersonen närmare och hoppas att jag kommer göra det i nästa bok. För jag är nyfiken på fortsättninge


    Förlag: Piratförlaget 


    fredag 27 november 2020

    Vi måste rädda julen av Ellen Karlsson och Cecilia Heikkilä

    Vi måste rädda julen är en julbok med kapitel varje dag fram till jul och även två efter julafton. Den passar bäst att läsa i 4-6-års åldern, eftersom den handlar om två barn i förskoleklass.

    Det är ett vardagsäventyr vi möter i berättelsen. Varje barn i klassen ska gå dra var sin lapp med dagens datum. På julavslutningen ska de sista barnen få dra de lappar som är kvar och den som får lappen med 24 måste vakta den noga så att julen blir av. Sam drömmer att han ska gå dra nummer 24, men så är Fideli sjuk och det dras ett nytt namn. Det blir Sam. När de blir rast tar Sam lappen med 24 på? Därefter blir det jobbigt. Har han förstört allt?


    Betyg: +3 av 5
    Förlag: Rabén & Sjögren 


    onsdag 16 september 2020

    Om fåglar i Sverige - deras liv och leverne av Lars-Åke Janzon & Staffan Ullström

    Jag tycker att det här är en svårläst fågelbok. Det finns inget riktigt flyt i texten. Jag hade även behövt tydligare stycken. Ibland blir det också lite svårförståelig, som när det om gåsen står:

    ”Det vetenskapliga namnet betyder gås. Det svenska ordet gås har gamla anor och har samma betydelse som det vetenskapliga namnet.”

    Vad betyder det?

    Däremot är det intressant och kul med kuriosan som berättas. T ex att:

    ”Grågäss ska man inte skjuta, för det för olycka med sig. I Åsele var det en bonde som sköt en grågås på mossen, och dagen därpå stupade en häst för honom. Hästen bröt samma ben som bonden skjutit av gåsen.” 

    Det är dessa små historier som jag vill ha. Det gör det mycket mer intressant.


    Förlag: Norstedts
    Betyg: 3 av 5


    söndag 13 september 2020

    Förstfödd av Nykänen och Selåker

    Vill man ha en berättelse där spänningen stegras allt mer och det blir riktigt fartfyllt i slutet, så kan man läsa Förstfödd. Det är en annorlunda och riktigt oförutsägbar mörk historia.

    Det är många karaktärer, så det krävs att man är pigg i huvudet när man läser. Men när man väl fått ihop det, så blir det fängslande. 


    Handling:
    I norra Finland år 1945 självantänder en soldats kropp i slutskedet av ett farligt uppdrag. Elden förintar en finsk by och föder ett djupt hat i en brännskadad mans hjärta. Sju decennier efter tragedin äger flera brutala mord rum i Bruksfallet, en mellansvensk ort präglad av avfolkning och förfall. En utbredd rädsla blottar djupa sprickor i invånarnas relationer.

    Ett äldre par har förlorat kontakten med sin dotter Aino, som valt att leva utanför samhället. En ung frilansjournalist med smak för piller och en ålderstigen polis med liberal syn på lagen är alltid steget efter i jakten på den som dödar. Till slut väljer en grupp mäktiga män att ta lagen i egna händer, när en dömd mördare återvänder till byn.

    När Aino försvinner tvingas föräldrarna konfrontera det som gömmer sig i mörkret och släktens mörka historia som ingen slipper undan.

    Förlag: Bokfabriken
    Betyg: +3 av 5

    måndag 7 september 2020

    Någon som du av Marc Levy

    Här är en charmig historia som utspelar sig kring en hiss och diverse udda karaktärer. Jag tyckte speciellt om att läsa om hisskötaren Deepak och hur skötte den manuella hissen. 

    För mig blev det en lättsam läsning som gjorde gott i hjärtat. 

    Handling: Välkommen till Fifth Avenue nummer 12, ett New York-hus med ett brokigt gäng boende och en av stadens sista handstyrda hissar. I Någon som du möter vi husets invånare och deras livsöden i en charmig romantisk komedi om grannar, kärlek och hemligheter.

    En dag börjar Sanji jobba som hissoperatör i huset för att hjälpa en släkting att slå ett världsrekord i vertikalt resande. Vad ingen vet är att den trevlige unge mannen i uniform egentligen är en framgångsrik affärsman som har kommit till New York från Bombay för att träffa investerare. På översta våningen bor Chloe, en ung skådespelerska som arbetar med att läsa in ljudböcker och är hemlighetsfull om sitt förflutna. Kan en tjej som hon falla för en kille som han? När Sanji och Chloes vägar korsas startar en händelsekedja som ingenting kan stoppa, och livet på Fifth Avenue nummer 12 blir sig aldrig likt igen.

    Betyg: +3 av 5
    Förlag: Sekwa

    måndag 31 augusti 2020

    Spökjägare av Martin Jern

    ”Holly och hennes lillebror är tvungna att bo ett tag hos sin faster, i den lilla staden Vilaholm. På tågstationens anslagstavla sitter en bild på Flora, en flicka som är försvunnen. Strax därpå dyker två killar upp, och påstår att det är spöken som tagit henne. Och berättar att de har en spökklubb. Holly har aldrig hört något töntigare. Det är ju bara weirdos som tror på spöken.”

    Det är en riktigt läskig berättelse. Lite minus får den för hur Holly beter sig och för dialogerna, vilket jag inte vet om barnen i den här åldern kommer reagera alls på. Den är dock väldigt spännande och jag älskar Ghostbuster-känslan man får när man läser. 


    Förlag: Lilla Piratförlaget


    söndag 26 juli 2020

    Ett bättre jag av Carin Gerhardsson och Petter Lidbeck

    Ett bättre jag är bok nummer två i Zodiakserien. Visst var det spännande, men jag tyckte också att det på sina ställen inte hade behövt vara så rått och detaljerat. Det drog ner betyget lite. Jag hoppas att bok nummer tre blir mer som bok nummer ett.


    Handling: På ett flygplan ligger en nedsövd sjuttonårig pojke i väntan på den levertransplantation som ska rädda hans liv. En operation som ska ske på Teresa Lebouchers privatsjukhus i Dhaka.

    På ett tåg med samma destination sitter en barnhemspojke i tron att hans drömmar om ett bättre liv snart ska gå i uppfyllelse.

    Amanda och Bim har haft några veckors semester i Thailand tillsammans med Rasmus och Amandas tvillingsyster Juanita. På hemvägen tvingas de nödlanda i Bangladesh och på lyxhotellet de tar in på får de syn på en fattig pojke som inte tycks passa in. Genom en härva av lögner skymtar Bim och ungdomarna en verklighet som är bra mycket värre än någon av dem kunnat ana.: