fredag 16 februari 2024

Ikona-Ledsagarljus av Björn Swendsén

Det är en sådan bok som denna som påminner mig om varför jag måste läsa mer fantasy. 

Författaren har verkligen tänkt igenom sin värld och även sina karaktärer. Man får följa dels några som kallas regirerna, som är bybornas beskyddare och är som en slags kungligheter. Dels följer man några bybor. Han lyckas få mig att hela tiden ändra mig om vad jag tänker om det hela, vad som händer och vems sida jag håller på. Det är ett verkligt intressant upplägg.

Jag fängslas av storyn. Den känns ny, men har klassisk inslag, vilket jag uppskattar. Dessutom är den riktigt lätt att komma in i och läsa.

Jag tycker också mycket om miljöbeskrivningarna. De är perfekt avvägda och ger den rätta stämningen.

Jag hoppas författaren är igång och skriver en till bok.





Inga kommentarer: