lördag 4 april 2009

Hon älskade av Helena Henschen

Jag började läsa boken Hon älskade, som handlar om författarinnans farmor Signe Thiel. Hon verkar vara en spännande kvinna, men boken känns så kall. Jag får ingen känsla för att hon, Signe, just Älskade. Det är först efter halva boken som man får en känsla för att hon kanske älskar i alla fall. Hade boken haft en annan titel kanske jag hade tyckt den var bättre. Men med den här titeln, så får man vissa förväntningar. De här förväntningarna färgar av sig på resten av boken och även om Helena Henschen är en duktig författare så fattar jag aldrig tycke för den här boken.

Ett litet citat ur boken:

"Vilken usel idé att hämta barnet.En förevändning bara, för att själv få träffa Ernest, få vara ensam med honom en stund, utan Signe-Maria."

Betyg: -3 av 5

2 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Jag har precis läst den och tyckte den var ett intressant stycke kvinnohistoria. Man förstår att det i berättelsen finns en passionerad kärlekshistoria i botten men du har rätt, den kommer inte fram riktigt.

Boktokig Eva Boström sa...

Jag håller med om att den är ett intressant stycke kvinnohistoria. Jag önskar bara att hon hade valt en annan titel på boken!