tisdag 19 maj 2009

Facklan av Elin Lindqvist

Boken utspelar sig under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet! Den handlar om Elins farmors far. Han brinner för arbetarna vill gärna att det ska bli revolution! Elin skildrar Leon som en känslig själ som tidvis var i obalans. Även om jag tycker att Leon är lite jobbig ibland så tycker jag om att läsa om honom! Jag tycker också att Elin har lyckas väldigt bra att skildra Sverige under denna period. Jag fascineras så av berättelser där man får en inblick om hur det var förr. Dessutom tycker jag om att läsa Leons dikter, som finns insprängda lite här och där. Det verkar inte bättre än att både Herman och Elin ärvt den del av denna litterära begåvning.

Jag kan inte låta bli att infoga ett litet citat från boken:
"Högt uppe i kyrktornen satt Leon och matade den eld som brann allt vildare inom honom. Runt omkring sig såg han lantbruksarbetare arbeta på fälten och vid dikeskanterna. Han såg hur de stod framåtlutade i värmen. Hur de försökte skydda sig mot damm och mygg, hur deras muskler inte fick någon ro."

Två av Leon Larssons dikter finns att läsa här och här.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Facklan
Författare: Elin Lindqvist
Antal sidor: 262
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-642-0283-3

Inga kommentarer: