måndag 3 augusti 2009

Den mörka ängeln av Mari Jungstedt

Jag tycker att Mari Jungstedt är skicklig på att skildra Gotlandsmiljöerna. Så är kommisarie Knutas och journalisten Johan Berg vanliga personer med vanliga problem. Det är skönt så här på sommaren att läsa sådana böcker. Det känns avslappnande och lugnande... trots att det är en kriminalroman!
Boken handlar om kommisarie Knutas och journalisten Johan Berg. I den här boken blir festfixaren Viktor Algård giftmördad under invigningen av Gotlands nya kongresshall. Vid sidan handlar det också om en tonårsmisshandel och kommisarie Knutas problem som tonårsförälder. Dessutom får man även följa en person som berättar i jag-form om sin uppväxt och sin krävande mamma. Hur allt eller om allt hänger ihop... ja, det får ni själva läsa om och undersöka.
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Den mörka ängeln
Författare: Mari Jungstedt
Antal sidor: 311
Förlag: Albert Bonnier förlag
ISBN: 978-91-0-011821-1

1 kommentar:

Maria sa...

Mari Jungstedt är verkligen bra på att beskriva Gotlands miljöer. Jag har tyvärr aldrig fått möjligheten att besöka denna underbara ö ännu, men jag känner mig "hemma" där på grund av Jungstedts sätt att skriva.
Min favorit av henne är hittills "Den döende dandyn". Just nu håller jag faktiskt på med hennes senaste, "Den dubbla sanningen" och har kommit halvvägs. Faktiskt lite svår att lägga ifrån sig...
Ha det gott!
/Maria