torsdag 15 januari 2009

Slakthus 5 av Kurt Vonnegut

Jag läste först Slakthus 5 en gång för ungefär en vecka sedan, när jag inte hade sovit särskilt mycket och inte var på så lysande humör. Det slutade i en sågning av boken. Sedan tänkte jag att jag måste ge den en chans till, eftersom jag läser så snabbt så kände jag att jag hade tid med det trots att jag väldigt gärna ville läsa nästa bok i bokhögen. Jag är glad att jag gjorde det. För vid andra läsningen fick jag en helt annan uppfattning av Slakthus 5. Frasen "Så kan det gå" som jag vid första läsningen irriterades av , tyckte jag senare var en del av det som var bra i boken. Det var en sån svart humor som man inte skrattar högt åt, men som definitivt tilltalade mig. Hm... innebär detta att jag måste ta och läsa om alla böcker som jag inte gillat. Nja, det kanske snarare är så att jag lärt mig att man inte ska läsa en bok när man inte ens sovit två timmar!!!

Betyg: -4 av 5


Inga kommentarer: