söndag 22 februari 2009

Innan jag dör av Jenny Downham

Det är en underbar bok. Den är humoristisk och sorglig, utan att vara sentimental. Jag funderar kring hur man själv skulle göra om en vän eller älskade eller barn var döende. Även om jag varit vid min pappas dödsbädd, så är jag inte säker på hur jag skulle kunna hantera att någon ung var döende. För det är inte samma sak att ens gamla pappa är döende som att ens barn är döende.

Boken handlar om Tessa som är 16 år och som har leukemi. Hon är döende. Hon gör en lista med saker som hon vill göra innan hon dör. Här måste jag säga att jag tyckte listan var en parentes i boken. Det var egentligen inte den som boken handlade om. Boken handlade i stället om att leva livet fullt ut. Det är en bok som man inte kan undgå att bli berörd av!!!

Betyg: -5 av 5

Inga kommentarer: