söndag 15 mars 2009

Mörkrets hjärta av Joseph Conrad

Ja vad ska man säga om den här boken som räknas som en av våra klassiker. Det vimlar av ord som svartingar och negrer... vilket gör att man märker att boken inte är skriven i nutid. Afrikas män och kvinnor skildras som vildar och djur. Inte har man heller höga tankar om kvinnor i boken. Det är en intressant bok. En mörk bok med en otäck stämning där de vita kolonisatörerna skildras som giriga män som roffar åt sig skatter och som promt ska erövra. Boken är fylld av symbolik och undertoner. Det är en tung bok, fast den bara 122 sidor. Från början fick jag verkligen läsa om och läsa om. Jag tappade tråden hela tiden. Det kan ju också bero lite på sömnbrist, men mot slutet hade jag dock kommit in i boken. Avslutningsvis kan jag säga att det är en välskriven bok, men att den kräver en del av läsaren! Man kan inte slöläsa den, men det är väl värt att man fått kämpa lite för att läsa den! Jag tror också att det här är en bok som till och med blir ännu bättre om man läser om den!


Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: