tisdag 3 november 2009

Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian av Sherman Alexie

Det här är en underbar bok. En sorglig bok, men helt underbar! Jag älskar humorn i boken och de små teckningarna.

Alexie, S - Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian - 29669220
Boken handlar om Junior som är en indianpojke. En dag händer en incident i skolan som leder till att hans vite lärare pratar med honom och manar honom att lämna reservatets skola och börja i en vit skola. I reservatet lär man sig bara att ge upp och läraren vill att Junior ska ta tillvara på sina resurser och ha en chans att skapa ett annat liv. Det leder till att Junior fattar ett modigt beslut. Han börjar på den andra skolan. Skolan ligger 3,5 mil från deras hem. Ibland går han hela vägen. Men i och med att han börjar på skolan så förlorar han sin vän och de andra på reservatet betraktar hnom som en svikare.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian
Författare: Sherman Alexie
Antal sidor: 238
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN: 978-91-29-66922-0

2 kommentarer:

Ylva sa...

Den är jag nyfiken på! Vi har med den i ett läsprojekt och jag hoppas att gymnasisterna gillar den.

snowflake sa...

Håller med, absolut underbar!