torsdag 19 november 2009

Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow av Sara Gruen

Ibland är man glad att det inte blir som man tänkt sig. Jag hade glömt avbeställa denna bok, när jag var med i en bokklubb. Så den har stått i bokhyllan och väntat. När jag började läsa den idag så fastnade jag i boken direkt. Sara Gruen skildrar både den gamle mannen så bra och hur det är på vårdhem. Så är det också så spännade och intressant att läsa om cirkusliv i USA på 30-talet. Älskar de svartvita foton som inleder varje kapitel. Så gissa om jag är glad att boken hittade hem till mig!

Boken handlar om den 93-årige Jacob som bor på ett vårdhem och ser tillbaka på sitt liv. När Jacob var i 20-års åldern så dog hans föräldrar och hans pappas vetrinärpraktik går under i depressionen. Jacob bestämer sig för att gå på luffen eftersom han är utfattig och hamnar av en slump på en cirkus. På cirkusen finns Marlena som är en fantastisk hästdressör. Hon är gift med den ombytlige djurtränaren som både är grym och generös. På cirkusen finns även diverse andra figurer samt elefanten Rosie, som skulle göra cirkusen stor, men som verkar inte vara till någon nytta.

 Betyg: +4 av 5

-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow
Författare: Sara Gruen
Antal sidor: 349
Förlag: Bra Böcker
ISBN: 978-91-7002-573-0

Inga kommentarer: