torsdag 8 oktober 2009

Kinesen av Henning Mankell

Boken började lovande och jag sträckläste den första delen. Tills jag kom till den del som utspelade sig på 1800-talet. Då tappade jag lite av intresset. Läste inte lika uppmärksamt. Men jag slukade de delar som utspelade sig i nutid. Henning Mankell är bra på att beskriva miljön och även efteråt när jag tänker tillbaka på boken så är känslan av kyla och snö det som jag förknippar med boken. Så för mig drar de historiska delarna ner betyget på boken och även en sak som händer på slutet, men jag tycker likväl att det är en bra bok!!!

Betyg: -4 av 5

-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Kinesen
Författare: Henning Mankell
Antal sidor: 581
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 978-91-86067-55-7

1 kommentar:

Maria sa...

Den här, likaså Mankells senaste "Den orolige mannen", ligger båda i min "ska-läsa-alldeles-strax"-hög.
Jag har alltid gillat Mankells sätt att skriva, han är oerhört skicklig.
Än så länge är "Danslärarens återkomst" min favorit bland hans böcker.