tisdag 6 oktober 2009

Äkta vara av Hans-Eric Nilsson

Kanske är jag en av de få som inte läst boken förän nu, men nu har jag läst den i alla fall. Jag tycker detta är en intressant bok. Jag håller med om första sidans citat:

"Kunde konsumenterna få matproducenterna att gå åt de konstgjorde hållet så måste de kunna få dem att gå åt det andra. Det är bara att rata den dåliga maten. Och där är guiden 'Äkta vara' ett förnämligt hjälpmedel."

Jag kan känna att man kan inte kolla allt och vara medveten om allt och välja bara bra saker. MEN de saker man väljer bort är ett steg i rätt riktining. Vi äter t ex alltid smör istället för bordsmargarin i vårt hem. Skulle det vara det enda vi gör en vecka som är ett bra val, så har barnen i alla fall sluppit bordsmargarinet. Den här boken är en hjälp att tänka på ett annat sätt. Vissa saker har jag inte reflekterat över att de skulle vara särskilt. Jag gillar också att författaren skrivit små tips. Som t ex att bra choklad ska ge ifrån sig ett ljud när man bryter den eller vilka varianter av riskakor som är fria från tillsatsmedel.

Det är en djungel där ute i mataffären, så jag vill gärna ha hjälp så att jag kan undvika en del onödiga tillsatsmedel.

Betyg: 4 av 5

-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Äkta vara
Författare: Hans-Eric Nilsson
Antal sidor: 354
Förlag: Ordfront Pocket
ISBN: 978-91-7037-458-6

Inga kommentarer: