söndag 31 maj 2009

Ge mig en dag till av Mitch Albom

Charley Benetto är numera en misslyckad försäljare och alkolist. Botten är nådd när han inser att han inte blev inbjuden til sitt bröllop och inte ens visste om hennes brölop eller ha träffat dotterns man. Han försöker ta sitt liv. Den dagen ger hans liv en helt annan vändning. Han möter sin mamma. Sin döda mamma. Han funderar igenom sitt liv.

Jag kan inte låta bli att fundera vad jag skulle göra om jag fick tillbringa en till dag med den viktigaste personen i mitt liv? Den döda person som är viktigast för mig är min pappa. Det finns så mycket som jag vill fråga honom och prata med honom om. Vi skulle ta en promenad i skogen och prata. Han skulle peka och berätta om olika saker som han varit med om i skogen eler som han tänkt göra. Jag vill återigen höra honom berätta om något projekt han har på gång. Höra honom bli så där glatt uppspelt. Jag skulle vilja att han fick träffa min yngsta dotter och se hur stor min äldsta har blivit. Jag vet att hans ögon skulle fyllas av tårar men att han samtidigt skulle le sitt stora leende. På kvällen skulle jag vilja ta ett parti kort med honom, Chicago, som han älskade. Men framför allt skulle jag vilja ge min pappa en stor kram. Mitt hjärta skulle återigen brista när dagen var slut och jag skulle vara tvungen att skiljas från honom igen, men jag skulle inte tveka det minsta lilla sekund om jag fick chansen. Jag saknar min pappa så!

Betyg: -4 av 5

-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-

Titel: Ge mig en dag till
Författare: Mitch Albom
Antal sidor: 203
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 789137130880

Inga kommentarer: