onsdag 25 november 2009

Bläckhjärta av Cornelia Funke

Den har stått i min bokhylla ett bra tag nu. Men precis innan jag skulle lämna tillbaka började jag läsa den. Vilken tur! Jag var fast på en gång! Vilken underbar berättelse! Jag verkligen älskade boken!

Boken handlar om Meggie och hennes far. Meggie älskar böcker. En kväll kommer någon som kallas Sotfinger och hälsar på. Meggeis pappa pratar med honom och nästa morgon åker de hastigt iväg. Sotfinger pratar om någon elak person som heter Capricorn och kallar hennes pappa Trolltunga. Meggie vill veta mer, men hennes pappa vill inte berätta. Sotfinger har en mård med horn. Hennes pappa säger att de är påklistrade, men stämmer det? Och varför vill inte hennes pappa läsa högt för henne?

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Bläckhjärta
Författare: Cornelia Funke
Antal sidor: 578
Förlag: Opal
ISBN: 91-7299-071-6

1 kommentar:

Anonym sa...

Är Bläckhjärta en bok? Det visste jag inte! Vi såg den på DVD för ett tag sedan och den uppskattades av hela familjen. Undrar om det är värt att läsa boken fast man har sett filmen...