måndag 4 oktober 2010

Sandvargen av Åsa Lind

Lind, Å - Sandvargen - 29654134Jag har läst boken Sandvargen högt för min 5-åring. Hon älskar den och jag med!!! Vilken underbar bok! För det första är kapitlen lagom långa (eller kanske jag ska säga korta). Sedan finns det alltid något att prata om efter varje kapitel. Den väcker många funderingar och det tycker jag är härligt! Så tilltalar den både 5-åringen och mig som vuxen. Så söker ni en högläsningsbok, så är detta ett hett tips!!!

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-

Titel: Sandvargen
Författare: Åsa Lind
Antal sidor: 122
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN: 978-91-29-65413-4

söndag 3 oktober 2010

Äntligen fungerar det!

Jag har haft problem med bildöverföringen. Jag har installerat om hela datorn. Inte bara för denna skull, men det fick mig att komma mig för att göra det! Äntligen verkar det fungera! Men det är lite segt. Jag får vänta en minut eller så på att en 18kb stor bild ska överföras från min dator. Fast det fungerar i alla fall och det är huvudsaken!

Marknad

Vi har varit på marknad idag. Det blev inga böcker köpta men däremot några Bamse-tidningar till barnen. Så på vägen hem såg det ut så här i bilen:



Problem med att lägga till bilder i inlägg???

Jag har fått något problem med att lägga till bilder i mina inlägg. Det blir bara ett vitt fönster och så händer det inget mer. Jag undrar om det är min dator det är fel på eller om någon annan med blogger/blogspot har samma problem? Om någon vet vad det är för fel, så tar jag gärna emot hjälp. Förrut fungerade det, men i fredags blev det något knas! Det är så trist när det inte fungerar!!!

lördag 2 oktober 2010

Snobben 60 år

Grattis till Snobben som idag fyller 60 år! Snobben publicerad för första gången den 2 oktober 1950 och är skapad av Charles M. Schulz. Jag kommer ihåg att jag gillade den serien som liten. Även idag läser jag serien om jag kommer över en tidning där den finns med. Tyvärr så ritas ju inga nya stripar eftersom Charles M. Schulz kom överens med United Features att ingen skulle fortsätta rita Snobben efter hans död.

Har du läst/läser du Snobben? Vad tyckte du/tycker du om serien?

Det kommer att vara en auktion på Bukowskis  den 13 oktober med Joe-Cool figurer, skapade av kändisar (Joe Cool = en alias till Snobben där han använder solglasögon) . Pengarna går till Friends.

Påbörjad bok

Jag har börjat läsa Robert Gustafssons bok Från vaggan till Deadline. Förhoppningsvis hinner jag läsa lite mer i den i helgen. Den verkar än så länge både bra och intressant!

fredag 1 oktober 2010

Dagens fundering - Tedrickade?

Jag har en liten fundering. Det har inte direkt att göra med böcker. Men eftersom jag älskar att dricka te när jag läser, så har det ju indirekt med böcker att göra. I alla fall så gör jag ofta te med hjälp av pås-te. På pås-teet står det att det ska dra 5-8 minuter. Jag är mer av den typen... låt det dra i 5-8 sekunder. Nåja, kanske en aning längre... men inte mycket. Jag doppar tepåsen ett par gånger i vattnet och sedan tar jag upp den. Jag har jättesvårt att dricka starkt te. Då tycker jag inte alls att det smakar gott. Nu undrar jag om jag är den enda som gör så. Brukar ni andra ha tepåsen (eller om ni dricker lösviktste... tekulan eller vad ni nu använder) så länge som det rekommenderas? Kanske brukar ni låta den ligga i hela tiden medan ni dricker? Så min fråga är egentligen... Hur gillar du ditt te? (Om du nu dricker te vill säga.)

September 2010

Så här snabb har jag aldrig varit att få ut en sammanställning. Hurra för mig! :) September har varit en rätt så bra läsmånad. Det har varit många svenska böcker denna månad. Sedan har det, med ett undantag, varit böcker från Storbrittannien och USA. Det som känns bäst är att jag har läst en nobelpristagare och att den var så bra! (Tack min kära bokklubb, för att ni valde den!)

Bittrare än döden av Camilla Grebe och Åsa Träff (Betyg: -4)
Tedags för normalt byggda damer av Alexander McCall Smith (Betyg: +4)
Främlingars hus av Reginal Hill (Betyg: -3)
Dollar av Lee Child (Betyg: 3)
Jarlen och Kungariket av Gudrun Wessnert - Lättläst historia (Betyg: +3)
Lilla hjärtat av Sophie Hannah (Betyg: +4)
Löparen av Pontus Wikner (Betyg: 3)
Svart flicka Vit flicka av Joyce Carol Oates (Betyg: 4)
Baddaren av Emma Hamberg (Betyg: +3)
Hittebarnet av Katerina Janousch (Betyg: -4)
Öken av J.M.G. Le Clézio (Betyg: -5)
En naken karl blir söt av Johan Werkmäster (Betyg: -4)
Fru Bengtssons andliga uppvaknade av Caroline L Jensen (Betyg: 4)
Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer (Betyg: 4)
Angelologi - Änglarnas tecken av Danielle Trussoni (Betyg: +3)

Fallen ängel av Becca Fitzpatrick (Betyg: -4)
Svarta vingar av David Almond (Betyg: 4)
Tusen gånger starkare av Christina Herrström (Betyg: 4)
När vi försvann av Cylin Busby och John Busby (Betyg: 4)

Bara vara Jennie av Solveig Olsson-Hultgren (Betyg: +4)
Varulven av Ewa Christina Johansson
Wilma vallmoälvan av Daisy Meadows
Ebba balettälvan av Daisy Meadows
Hedda Havsälvan av Daisy Meadows

Betyg -5: 1 st
Betyg +4: 3 st
Betyg 4: 6 st
Betyg -4: 4 st
Betyg +3: 3 st
Betyg 3: 2 st
Betyg -3: 1 st

svenska:  11 st
brittiska: 7 st
amerikanska: 5 st
fransk-mauritiska: 1 st

Kvinnliga författare: 17 st
Manliga författare: 8 st

barnbok: 5 st
ungdomsbok:  4 st
skönlitteratur: 7 st
kriminalroman: 4 st
thriller: 2st
kåseri: 1 st
nobelpristagare: 1st

Totalt: 24 st (varav 4 ungdomsböcker och 5 barnböcker)

Aldrig stanna kvar av Pär Östling

Jag fastnade för boken Aldrig stanna kvar. Den handlade om några personer, som har svårt att binda sig i en relation. Personer som är rädda för kärlek och som går innan det hinner bli något. De startar en supportsajt för sådana som dem.

I början av boken kunde jag tycka att det var lite mycket ovidkommande detaljer, men det kom jag över eller så blev det mindre. Jag vet inte vilket. Jag gillade hur saker och ting inte har enkla lösningar i boken. Att det händer saker som krånglar till det. Precis som i det verkliga livet!

 Betyg: -4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Aldrig stanna kvar
Författare: Pär Östling
Antal sidor: 292
Förlag: Ordfront
ISBN: 978-91-7037-437-5

torsdag 30 september 2010

I paketet var det...

Det var några som var nyfikna på vad som låg i paketet. Där fanns Mitt liv så här långt av Jane Fonda,  Min vän Leonard av James Fry samt I mörka skogen och Spela död av Peter Abrahams. Jag handlade av Barnens bokklubb och de hade rea, så jag betalade totalt 46,50 kr för böckerna. Dyrast var pocketboken Min vän Leonard med sina 18 kr. :)

Så låg det inte bara böcker i paketet utan även några leksaker till barnen, som också var på rean. Bland annat ett Svarte Petter-spel för 9.50 kr och en CD med Petsson-sånger för 27.50 kr.

Dock får jag vänta på fågelboken, som jag beställde, ett tag till! Attans också... jag som längtade så efter den!

Bittrare än döden av Camilla Grebe och Åsa Träff

Jag fascineras av att läsa om terapeuten Siri, som inte alls har ordning på sitt liv och som är rätt trasig. Det är en spännande historia och boken är lättläst. Men jag tror ändå att jag tyckte bättre om första boken. Fast den här boken var inte alls dum den heller!

En liten flicka blir vittne till hur hennes mamma mördas. Men hon ser inte mer av gärningsmannen än skorna.

Terapeuten Siri och hennes kollega Aina har tagit sig an att leda en grupp  med kvinnliga brottsoffer. Det är är kvinnor som blivit misshandlade eller våldtagna. Och just det är bokens huvdtema: kvinnor utsatta för våld!

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bittrare än döden
Författare: Camilla Grebe och Åsa Träff
Antal sidor: 395
Förlag: Wahlström&Widstand
ISBN: 978-91-46-22075-6

onsdag 29 september 2010

Sitter och funderar

Jag kom hem för en timme sedan efter en lååång dag på jobbet. Jag arbetade 7.30 till 19.30 idag med bara en kort rast på eftermiddagen. Ändå hann jag inte göra ens en tredjedel av allt det som jag hade tänkt göra idag! Suck! Vissa dagar är det bara så där! Man får inget gjort! Men det var i alla fall soligt och fint idag och det var härligt när jag var ute med eleverna på eftermiddagen!

Min man glömde att hämta ut ett bokpaket, som han lovat hämta ut. Så nu sitter jag och funderar om jag ska orka köra iväg och hämta ut det eller om det får vara till imorgon. Jag längtar ju efter att öppna paketet och jag skulle behöva en rolig sak idag. Hmmm... Det går ju ganska fort om man tar bilen! Jag kanske skulle hoppa upp från stolen och ge mig av!

Tedags för normalt byggda damer av Alexander McCall Smith

Alexander McCall Smith skriver så lättlästa och roande böcker. Jag älskar hans böcker om Damernas detektivbyrå. Jag känner hur jag är där i Afrika när jag läser hans böcker. Denna gång är det Tedags för normalt byggda damer som snabbt förflyttar mig dit.

Jag tycker om hur Alexander McCall Smith använder Afrikanska ord och uttryck. Jag tycker också om den varma humorn, som finns i böckerna. Även om jag inte hade fått boken signerad, så skulle detta vara en bok som får stanna i min bokhylla. Detta eftersom det är en bok som gör mig på gott humör, bara genom att titta på den! Mma Ramotswe känns som en gammal vän och henne kommer jag att återkomma till fler gånger.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tedags för normalt byggda damer
Författare: Alexander McCall Smith
Antal sidor: 256
Förlag: Damm förlag
ISBN: 978-91-7351-582-5