lördag 25 september 2010

Bara vara Jennie av Solveig Olsson-Hultgren

Boken handlar om nioåriga Jennie som bor med sin mamma och lillebror. Mamma är ibland förklädd prinsessa och ibland dricker hon och är konstig. Dagen då Jennie ska börja trean har mamma druckit och hon sover, fast hon borde ha väckt Jennie. Inte heller har hon sytt upp de nya byxorna som hon lovat och Jennie får springa till skolan med andan i halsen med smutsiga kläder.

Författaren lyckas verkligen bra med att beskriva hur Jennie känner sig! Det här är en bok som känns! Jag hoppas att många läser den, för det är den värd. Jag tror också att den kan vara ett stöd för barn i den situationen, men även att den kan ge förståelse till barn, som inte är i den situationen. Hjälpa dem att förstå de som har det svårt!

Jag kanske ska tillägga, eftersom det är en barnbok, att det hela vänder så småningom. Omgivningen reagerar och hjälper Jennie.

Passar kanske åldern 9-12 år.

Jag läste den här boken i en bokcirkel, som Karin Berg anordnat. Opal förlag sponsrade oss med böcker och det tycker jag är mycket trevligt av dem!!!

Betyg: +4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bara vara Jennie
Författare: Solveig Olsson-Hultgren
Antal sidor: 117
Förlag: Opal
ISBN: 978-91-7299-401-0

Inga kommentarer: