lördag 4 september 2010

Tusen gånger starkare av Christina Herrström

Tusen gånger starkare borde läsas av alla lärare! Åtminstone alla 6-9 lärare. Så bra bok! Och vilken bra bok att använda för att diskutera genusfrågor med eleverna. Hoppas att många ungdomar läser den och funderar över sin klass, sin roll i klassen och vad som är okej och inte. Vad det finns för lösningar och hur de vill att det ska se ut. Det skulle verkligen vara hur intressant som helst att få höra vad eleverna i t ex skolår 8 skulle resonera och tänka efter att ha läst boken. Synd att jag inte undervisar de äldre eleverna. Jag funderar också efter att ha läst boken på när det hela startar. När blir det killarna som tar mest plats? Hur kan det bli så?

Boken är skriven som att Signe 15 år berättar. Hon går i en klass där killarna tar plats. Klassen är uppdelade i de populära och de som inte är populära. Lärarna säger att tjejerna ska ta mer plats. Så börjar den nya tjejen Saga i klassen. Hon vänder upp och ner på allt.

Betyg: 4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tusen gånger starkare
Författare: Christina Herrström
Antal sidor: 218
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7001-625-7

11 kommentarer:

BokMamma sa...

Var ett tag sedan jag läste Tusen gånger starkare men jag tyckte väldigt mycket om den. Om jag inte har helt fel för mig så ska den bli film också. Har nog skrivit om det på min blogg, haha minnet är inte vad det borde alltid :)

Ylva sa...

Den funkar även på gymnasiet, som du säger mycket att diskutera.

Lisa sa...

Jag läste (och skrev i min blogg) om boken tidigare i våras. Gillade inte riktigt.. Tycker inte att det är en 15-årings röst jag hör när jag läser. Och jag saknar dialoger! Men själva ämnet är ju alldeles högaktuellt (alltid! tyvärr) och viktigt, så det går ju inte komma ifrån att det är en väldigt bra bok sett ur den synvinkeln. :)

Liolej sa...

Jag lånade hem boken från biblioteket igår och tänker läsa den som en av de valfria böckerna på min kurs barn- och ungdomslitteratur. Jag tyckte jätte mycket om tv-serien Ebba och Didrik och hennes bok "den hungriga prinsessan! var inte heller dålig! Ska bli roligt att se vad jag tycker om den här, så tack för tipset : )

Anonym sa...

Den här läste jag för två år sedan, och skrev så här:
http://fullbokhylla.wordpress.com/2008/08/10/tusen-ganger-starkare/

Fru E sa...

Jag gillar skarpt, men håller med Lisa H och tycker att boken är mer ett debattinlägg än en berättelse, men SÅ himla viktig. Inte minst för alla som arbetar i skolan. Kommer som film i höst också = vill se!

Boktokig Eva Boström sa...

Det är så intressant att läsa vad ni alla tycker om boken. Man vidgar sitt eget sätt att se boken genom att höra vad andra tycker!

svartanova sa...

Jag måste läsa den.

Hanneles bok-paradis sa...

bra film också

Boknettan sa...

Håller med om att det är en bra bok som många skulle läsa.

Tankeväckande och igenkännande.
Man både skrattar, hejar på och får en klump i magen.

Har nämnt den själv i min blogg :)

violen sa...

Jag tyckte att den här boken var riktigt bra:

http://violensboksida.bloggplatsen.se/2011/04/04/5015185-herrstrom-christina-tusen-ganger-starkare/

och jag ska se filmen också så småningom.

Jag minns att jag läste om en undersökning för ett antal år sen kanske 15, där lärarna fått till uppgift att ge varannan fråga till tjejerna och då uppfattades det som att tjejerna fick i stort sett ALLA frågor...det verkar inte ha blivit bättre. Tyvärr
En mycket viktig bok tycker jag.