måndag 6 september 2010

Dagens fundering - Tänk vad skickliga de är

Jag läser många bilderböcker. Dels genom mitt yrke, men också för att jag själv har barn i den åldern. Jag måste bara säga att jag hyser en stor beundran för de som skriver och illusterar bra bilderböcker. Tänk vad skickliga de är! Jag har länge undrat: Hur lyckas man skriva så det riktar sig till två olika mottagare samtidigt? Så fantastiskt att kunna väva in vuxenhumor, som barnen inte alls uppfattar (de uppfattar istället annat som riktar sig till dem!). Eller att lyckas få den vuxne att se saker på ett nytt sätt. Tänk att kunna illustrera sådana bilder som lockar till samtal mellan vuxne och barn. Så på ett sätt så tycker jag att bilderböcker måste ju vara det svåraste man kan göra. När man riktigt lyckas genom att både fått den vuxne att älska boken samtidigt som barnet älskar boken, då har man gjort en oerhörd fantastisk prestation.

3 kommentarer:

klok som en bok sa...

Ja brukar tänka på det också, böckerna måste tilltala föräldrarna som köper, lånar och läser dem, men sedan måste ju barnen också gilla dem. Och sedan är det inte bara texten, utan bilderna också. Många förövrigt bra barnböcker faller på tråkiga bilder enligt mig...

Anonym sa...

Precis det där tänkte jag på tidigare idag, att barnböcker måste vara så väldigt svåra men så roliga att skriva!

Boktokig Eva Boström sa...

Ja, krävande men roliga!

Bilderna är ju verkligt viktiga i en bilderbok. men det är inte alltid man uppskattar samma bilder som barnen!