fredag 1 oktober 2010

September 2010

Så här snabb har jag aldrig varit att få ut en sammanställning. Hurra för mig! :) September har varit en rätt så bra läsmånad. Det har varit många svenska böcker denna månad. Sedan har det, med ett undantag, varit böcker från Storbrittannien och USA. Det som känns bäst är att jag har läst en nobelpristagare och att den var så bra! (Tack min kära bokklubb, för att ni valde den!)

Bittrare än döden av Camilla Grebe och Åsa Träff (Betyg: -4)
Tedags för normalt byggda damer av Alexander McCall Smith (Betyg: +4)
Främlingars hus av Reginal Hill (Betyg: -3)
Dollar av Lee Child (Betyg: 3)
Jarlen och Kungariket av Gudrun Wessnert - Lättläst historia (Betyg: +3)
Lilla hjärtat av Sophie Hannah (Betyg: +4)
Löparen av Pontus Wikner (Betyg: 3)
Svart flicka Vit flicka av Joyce Carol Oates (Betyg: 4)
Baddaren av Emma Hamberg (Betyg: +3)
Hittebarnet av Katerina Janousch (Betyg: -4)
Öken av J.M.G. Le Clézio (Betyg: -5)
En naken karl blir söt av Johan Werkmäster (Betyg: -4)
Fru Bengtssons andliga uppvaknade av Caroline L Jensen (Betyg: 4)
Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer (Betyg: 4)
Angelologi - Änglarnas tecken av Danielle Trussoni (Betyg: +3)

Fallen ängel av Becca Fitzpatrick (Betyg: -4)
Svarta vingar av David Almond (Betyg: 4)
Tusen gånger starkare av Christina Herrström (Betyg: 4)
När vi försvann av Cylin Busby och John Busby (Betyg: 4)

Bara vara Jennie av Solveig Olsson-Hultgren (Betyg: +4)
Varulven av Ewa Christina Johansson
Wilma vallmoälvan av Daisy Meadows
Ebba balettälvan av Daisy Meadows
Hedda Havsälvan av Daisy Meadows

Betyg -5: 1 st
Betyg +4: 3 st
Betyg 4: 6 st
Betyg -4: 4 st
Betyg +3: 3 st
Betyg 3: 2 st
Betyg -3: 1 st

svenska:  11 st
brittiska: 7 st
amerikanska: 5 st
fransk-mauritiska: 1 st

Kvinnliga författare: 17 st
Manliga författare: 8 st

barnbok: 5 st
ungdomsbok:  4 st
skönlitteratur: 7 st
kriminalroman: 4 st
thriller: 2st
kåseri: 1 st
nobelpristagare: 1st

Totalt: 24 st (varav 4 ungdomsböcker och 5 barnböcker)

6 kommentarer:

Fröken S sa...

Du har läst rejält. Själv är jag nöjd med mina sju böcker ;) Ser fram emot lilla hjärtat och så är jag sugen på Fallen ängel.

Anna sa...

Jösses! Hur hinner du läsa så mycket?

Boktokig sa...

Anna: Ja, det undrar jag själv ibland också! ;)

Fröken S: Det klart du ska vara nöjd med dina sju böcker. Huvudsaken är ju att man läser och förlorar sig i böckernas underbara värld! Jag ser att du läst flera som jag vill läsa!!!

Anonym sa...

Oj. Jag har inte alls läst särskilt många den här månaden ... men med skolstart och bokmässa är det kanske inte så konstigt! :)

klok som en bok sa...

Japp det var snabbt jobbat, och som vanlig en välfylld lista med många bra läsupplevelser:-) ska ta itu med min lista också...

Ylva sa...

Ja, det får man nog säga är en bra läsmånad! Fransk-mauritisk låter lite annorlunda.