tisdag 1 februari 2011

Sammanställning januari 2011

Det här året börjar jämställt och bra, med lika många manliga författare lästa som kvinnliga. Om man räknar bort bilderböckerna så har jag t om läst fler manliga författare. Det har varit ganska utspridda betyg. Ingen fullpott, men bara en bok som jag verkligen inte tyckte om.

Januari 2011
En dag av David Nicholls betyg 3
Om jag stannar av Gayle Forman betyg 4
Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött av Alex Schulman betyg -4
Att rosta bröd av Roger Rosenblatt betyg +4
Cap Estrel av Tanja Langer betyg 4
Clara Jonssons erotiska dagbok av Clara Jonsson betyg +3
När stjärnor faller av Göran Bengtsson betyg 3
Finns inte på kartan av Carina Hjulström betyg -4
Röd skymning av Fredrik Lindblom betyg 4
Men vi knullar ju ändå inte av Ann Söderlund betyg -4
Vredens tid av Stefan Tegenfalk betyg 4
Människor det varit synd om av Kalle Lind betyg 2
Mr Alis äktenskapsbyrå av Farahad Zama betyg +4
Nattfjäril av Jessica Kolterjahn betyg 4
Esmara av Petra Östergren betyg +3
Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius betyg +3
Norrlands svårmod av Therese Söderlind betyg +4
Offerrit av Johannes Källström betyg +3

Barnböcker:
Rodrick regerar av Jeff Kinney
Gnistra vinterälvan av Daisy Meadows
Tack vare Winn-Dixie av Kate Dicamillo 
Den falske Riddaren av Bengtsson och Lövkvist
En olustig början av Lemony Snicket (Daniel Handler)
Riddarsvärdet av Kim M. Kimselius
Värsta julen, Hetty av Martina Bigert, Maria Kindblom
Snapphaneresan av Kim M Kimselius 

Bilderböcker (har bara tagit med nya för mig):
Räven i den mörka natten av Alison Green
En liten skär och alla bråkiga bokstäver av Wirsén

Betyg +4: 3 st
Betyg 4: 6 st
betyg -4: 2 st
Betyg +3: 4 st
Betyg 3: 2 st
Betyg: 2: 1 st

svenska: 19 st
brittiska: 3 st
amerikanska: 5 st
tyska: 1 st

Kvinnliga författare: 13 st
Manliga författare: 13 st

barnbok: 8 st
bilderbok: 2st
ungdomsbok: 2 st
skönlitteratur: 10 st
biografi: 3 st
kåseri: 1 st
deckare: 1 st
deckare/skräck: 1 st

18 böcker + 8 barnböcker +2 bilderböcker

3 kommentarer:

Eva-marie sa...

Har du verkligen LÄST så många böcker under januari?? Nästan en om dagen - hur hinner du? Även om du är boktokig så kräver ju jobb och familj sitt.
Läste att du är lärare - dte kan ju förklara en del. Vilket stadium? Undrar också om du bor nära Kristianstad...
KRAM Eva-Marie

Nattens bibliotek sa...

Vilken imponerade lång lista. Hur hinner du med småbarn och allt.

Boktokig Eva Boström sa...

Jag vet... det är helt galet mycket. Men jag läser minst en timme på kvällen och så läser jag väldigt fort så är det en tunn bok så hinner jag läsa den på den timmen. Det är mitt sätt att varva ner och klara av jobb och barn.

Eva-marie: Bor inte nära Kristianstad. Arbetar oftast med det som man förr kallade lågstadiet.