lördag 8 januari 2011

Nattfjäril av Jessica Kolterjahn

För den som gillar berättelser som är mörka är detta en utmärkt bok. För mig var det så att jag behövde ta en paus i läsandet, just för att det var en så mörk historia. Jag klarade inte av det just då, men det berodde på mig. Jag gillar att berättelsen startar i två ändar. Dels så berättar en man som jobbar som coroner om arbetet med hans nya fall. Det är kvinna som dött. Hon har hittats utanför ett hotell där hon bodde och man vet inte riktigt vem hon är. Coronern berättar också om sitt privatliv och om sin fru som ligger sjuk och som han har haft skiftande känslor om. Sedan får man berättelsen från andra hållet med. Det berättelsen om kvinnan som dött och då börjar historien när hon tar in på hotellet och hon berättar även om tiden innan dess. Boken är byggd på ett fall i San Diego i USA 1892, där en kvinna tog in på ett hotell. Fem dagar senare hittades hon död.

Tyvärr missade jag bokcirkeln om denna bok. Det hade varit intressant att diskutera den, för det fanns verkligen mycket att prata om. Jag hade velat höra andras tankar kring det som jag funderade på och även vad andra tänkte på efter att ha läst boken. Jag får nog ta och be min andra bokcirkel läsa boken också.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Nattfjäril
Författare: Jessica Kolterjahn
Antal sidor: 232
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7001-792-6

Inga kommentarer: