tisdag 1 februari 2011

Dagens fundering: kultböcker och klassiker

Bokstödet funderar på vad som är skillnad mellan en kultbok och en klassiker. Dessutom om en bok både kan vara en klassiker och en kultbok. Det är en intressant fråga tycker jag. När jag skulle sätta mig ner och försöka reda ut vad jag tyckte så insåg jag att det var inte så lätt att förklara. Jag funderade kring att en kultbok har betytt mycket för en viss generation och påverkar dem mycket. Så tänker jag mig att när vissa kultböcker lever vidare till nya generationer kan de bli klassiker. En klassiker är för mig en tidlös bok. En bok som år efter år hittar nya läsare som tycker att boken är bra.

Vad har ni för definition av kultbok och klassiker? Tycker ni att en bok kan vara både och?

Så kommer vi till den intressanta frågan... Vilka böcker anser ni är kultböcker? Och behöver en kultbok vara bra?

4 kommentarer:

tant Hanneles bokparadis sa...

det var en spännande fråga, som jag inte kan svara på på rak arm... Men en kultbok är bunden till den tid den gavs ut.

Boktokig Eva Boström sa...

tant Hanneles bokparadis: Ingen kultbok som du kommer ihåg som du läst?

Hanneles bokparadis sa...

Erica Jong har jag både läst och träffat (i höstas), Utvandrarna. Kvinnorummet av Marilyn French... jag får fundera..

Boktokig Eva Boström sa...

Hannele: Utvandrarna - räknar du den som en kultbok eller som en klassiker?
Vilka böcker har du läst av Erica Jong?