måndag 17 januari 2011

Röd skymning av Fredrik Lindblom

Jag blev lite orolig när jag läste inledningen av boken att det inte skulle vara min slags bok. Att det skulle vara en för "grabbig" bok. Men det hade jag inte behövt oroa mig för. Jag kom snabbt in i boken och läste med stigande intresse om Theresa, som  räddas från sin krigsdrabbade by och växer upp hos generalen Premanos. Hon går i träning och blir en soldat. Men boken handlar om så mycket mer än krig. Det handlar om ära, moral och veta vem man är och vem man vill vara. Jag ska också säga att boken är en fantasybok. Det handlar inte om trollkarlar och magi, men den har den där känslan hos en fantasybok. Det är ett äventyr och det utspelar sig på en tid när man slåss med svärd.

Jag tycker att boken är välskriven och jag tycker om att huvudpersonen är en tjej. En annan sak som jag tycker om hos boken är att den förvånar mig hela tiden genom att inte gå åt det håll jag tror den ska. Sedan måste jag bara säga att det är otroligt vackra bilder i färg som verkligen passar in och förhöjer berättelsen. Jag såg fram emot varje ny bild och tog en paus i läsandet för att betrakta och försjunka i bilden.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Röd skymning
Författare: Fredrik Lindblom
Antal sidor: 457
Förlag: Ascentoria
ISBN: 9789197873116

Inga kommentarer: