måndag 1 november 2010

Oktober 2010

Dags igen för en sammanställning. Denna gång ser man tydligt att jag läst fler svenska författare, än från något annat land. Jag har också nästan läst nubbelt så många kvinnliga författare än manliga, men genrer har varierat.

Minnen av Torgny Lindgren (+4 av 5)
Festliga tårtor av Alice Lindberg (+4 av 5)
Främlingen i huset av Sarah Waters (4 av 5)
LCHF på mitt sätt av Ulrika Davidsson (+4 av 5)
Vecka 36 av Sofie Sarenbrant (-4 av 5)
En del av mitt hjärta lämnar jag kvar av Diana Janse (-4 av 5)
Bara ett barn av Malin Persson Giolito (+4 av 5)
Från vaggan till deadline av Robert Gustafsson (+3 av 5)
Mindfulness av Viktoria Konstenius (+4 av 5)
Aldrig stanna kvar av Pär Östling (-4 av 5)

Jokern av Markus Zusak (4 av 5)
Mycket mer än så av Sarah Dessen (+4 av 5)
 
Kyrkogårdsboken av Neil Gaiman (+4 av 5)

Fakirer av Bengt-Erik Engholm
Alvas nya bästis av Pernilla Gesén
Sandvargen av Åsa Lind
 
Betyg +4: 6 st
Betyg 4:  2st
Betyg -4:  3 st
Betyg +3: 1 st

svenska: 12 st
brittiska: 2st
amerikanska: 1 st
australienska: 1 st

Kvinnliga författare: 10 st
Manliga författare: 6 st

barnbok: 4 st
ungdomsbok: 2 st
skönlitteratur: 4 st
biografi: 3 st
kriminalroman: 2 st
faktabok: 1 st
mat- och bak: 2 st
reportage: 1st
spökhistoria: 1 st

Totalt: 16 st (varav 2 ungdomsböcker och 4 barnböcker)

5 kommentarer:

violen sa...

oj många böcker i oktober! Och de verkar ha varit bra läsning, många fyror!

svartanova sa...

Wow, vilken lista!
Jag ska kolla upp vad sighten hette som hon köpte skinnet på. ;)

svartanova sa...

http://www.gelaskins.com/gallery/Colin_Thompson/Bookshelf

tror det var härifrån hon skaffade det. :)

Boklusen sa...

Oj, vilken bra månad! Bara höga betyg! Kul!

Boktokig Eva Boström sa...

Ja, det var en bra månad! Hoppas november blir lika bra!
Svartanova: Tack!