tisdag 12 oktober 2010

Bara ett barn av Malin Persson Giolito

Boken handlar om Alex, en 7-åring som inte mår bra. Han pratar inte så mycket och slåss. En dag upptäcker hans lärare att han har både blåmärken och brännsår efter cigarett. Skolan kontaktar socialen och på så sätt dras advokaten Sophia Weber in. Hon ska försöka hjälpa honom och föra hans talan när det gäller var han ska bo i fortsättningen. Men det hela kompliceras ytterligare.

Det är hemskt att läsa böcker om barn som far illa. Det gör ont i mig och tårarna var aldrig långt borta när jag läste den här boken. Jag blev upprörd och arg. Jag var fast från början till slut. Det värsta när man läser en sådan här bok är vetskapen att något barn där ute har det ungerfär så här. Jag är dock glad att kunna säga Malin Persson Giolitos andra bok är till och med bättre än första. Det är en stark bok, som jag varmt rekommenderar!

Betyg: +4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bara ett barn
Författare: Malin Persson Giolito
Antal sidor: 372
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-642-0330-4

5 kommentarer:

klok som en bok sa...

Har läst andra som också gillar den och jag har den på min reservationslista...

Boklusen sa...

Visst var den bra, jag gillade den också. Väldigt stark och ibland nästan jobbig att läsa.

Boktokig Eva Boström sa...

Klok som en bok: Då har du något bra att se fram emot!

Boklusen: Kan inte annat än hålla med dig!

Liolej sa...

Jag har börjat läsa Bara ett barn idag och det har blivit mycket läst. Det är verkligen en historia som man fastnar i och som följer med även när man inte läser. Viktigt ämne, extremt relevant och riktigt bra skriven!En bok som känns i magen.

Fröken S sa...

Lägger till på önskelistan.