lördag 11 februari 2023

Den osänkbara Greta James av Jennifer E Smith

Det här var härlig feelgoodroman, som jag genuint tyckte om att befinna mig i.

Det handlar om Greta James som följer med på en kryssning med sin pappa. Egentligen var det meningen att Gretas mamma skulle ha följt med, men hon har plötsligt dött. Greta tänker att det hade varit bättre om hennes bror hade åkt med på kryssningen, men Greta är den som hade tid och möjlighet. Dock är hennes relation med sin pappa krånglig och hon upplever att han är besviken på henne och hennes karriär som musiker. Hon saknar sin mamma som var hennes största supporter.

Det är en fin berättelse om relationen mellan en dotter och hennes pappa. Det är också en underhållande berättelse om att vara på kryssning och om Alaska. Det finns även en kärlekshistoria med i berättelsen. Dock är det pappa-dotter-historien som jag faller för. 

En ljuvlig feel all-berättelse.




tisdag 7 februari 2023

En av fyra av Jessika Devert

På biblioteket i Blomdala arbetar fyra kvinnor. En av dem har en hemlighet. Hon blir misshandlad hemma. Men vilken av de fyra är det?

Det är ett viktigt ämne som Jessika Devert tar upp i sin bok och hon gör det på ett alldeles lysande  sätt. 

För det första har hon låtit den misshandlade få sina egna kapitel i boken där hon berättar om misshandeln utan att avslöja vem hon är. Det gör att man både förstår hur svårt det är att upptäcka att det sker och hur svårt det är för någon att berätta. Det ger även ett spänningsmoment.

För det andra är det initierat och trovärdigt skildrat. Det berör läsaren och gör att man engagerar sig och bryr sig. Det bidrar även de fina personskildringarna till. 

För det tredje kunde ha blivit för mörkt och jobbigt, så att man inte orkar fortsätta läsa. Det fanns det dock ingen risk för här. Författaren balanserar fint mellan det mörka och ljusa.

En tankeväckande berättelse!



lördag 4 februari 2023

Blodmåne av Jo Nesbø

Det är så härligt att aldrig bli besviken på böckerna om Harry Hole. Jo Nesbø har skapat en antihjälte som fortfarande fascinerar och som man vill fortsätta följa.

Jag glädjs över hur smart skriven berättelsen är. Det finns vändningar som verkligen överraskar. Hur kan man annat än att älska det. Storyn är intrikat men otäck. Det finns ett oemotståndligt driv och jag njuter av att läsa. Jo Nesbø har lyckats igen.

I bokens början är Harry Hole är i Los Angeles för att dricka sig till döds. Men så jagas hans vän av en knarkkartell som hon lånat pengar av. Därför tackar Harry Hole ja till att bli privatsparare åt en fastighetskung som misstänks för mord. Pengarna ska han nämligen använda till att hjälpa sin vän. Men tiden är knapp både för hans vän men även för att mördaren inte är klar än.



Historieväktarna av Hanna och Jacob Blixt

Jag älskar serier för barn som skapar historiskt intresse och den här gör verkligen det. Alltifrån de otroligt snygga omslagen, som får barnen att plocka upp boken, till det spännande innehållet. Och spännande är det sannerligen. 

De tre böckerna i den första trilogin utspelar sig under andra världskriget och i centrum för böckerna står klasskamraterna Milton och Iona. Det handlar även om de två hemliga sällskap som kämpar mot varandra för att bevara, respektive förändra, historien.

I första delen ”Uppdraget i London” råkar Milton och skona av misstag ändra det förgångna så att nazisterna vinner kriget. Då blir de indragna i ett farligt äventyr som för dem tillbaka till andra världskriget och 40-talets London. De måste ställa allt tillrätta. 

I andra delen ”Gömstället i Amsterdam”  hamnar de på samma gömställe som de Anne Frank i jakten på de andra tidsresenärerna och Miltons föräldrar. Då ställs de inför det kniviga dilemmat angående att inte ingripa i historien.

Jag har precis läst den tredje och sista delen i den första trilogin: ”Flykten från Budapest”. Nu behöver Miltons föräldrar räddas och därför reser barnen till 40-talets Budapest. Där möter de svensken 
Raoul Wallenberg. Milton och Iona dras med i hans arbete, men att gömma flyktingar är allt annat än riskfritt. För att hålla historien på rätt spår behöver Miltons föräldrar träffa en av andra världskrigets mest fruktade män Heinrich Himmler, chefen för Hitlers SS-styrkor. Kommer de att överleva ett sådant möte, och kan Milton och Iona få hem dem till nutiden igen, innan det är för sent?

Det fortsätter att vara både tankeväckande och lärorikt, när fantasi och fakta möts. Tillsammans med den rafflande spänningen är det ett vinnande koncept. Man kan inte låta bli att läsa och man vill bara ha mer!

I mars kommer en ny trilogi om Milton och Iona ut. Det är jag väldigt, väldigt glad över.

Till sist ett tips för alla lärare. Det finns kostnadsfria lärarhandledningar till böckerna på Tukan förlags hemsida.




fredag 3 februari 2023

Äkta kärlekar av Taylor Jenkins Reid

Den här romanen grep tag i mig på ett sätt som det var länge sedan jag upplevde. Den är så fin. Så sorglig. Så hjärtekrossande. Så vacker. Det känns som att listan kan göras lång.

Den handlar om Emma som gifter sig med sin ungdomskärlek Jesse. De har ett bra liv med många resor. Men på deras bröllopsdag försvinner Jesse spårlöst under en helikoptertur över Stilla havet. Emma försöker komma över sorgen. Flera år senare springer hon på en gammal vän, Sam, och blir förälskad. De förlovar sig och Emma tror att hon fått en andra chans att bli lycklig. Tills Jesse hittas vid liv.

Jag kan redan nu säga att den kommer tillhöra min topplista över lästa böcker 2023. Om den inte blir nominerad till årets bok vet inte jag.





söndag 29 januari 2023

Flickan som var jag av Hannah Beckerman

När Nell sitter vid sin pappas dödsbädd säger han något som gör att man förstår att han burit på en hemlighet. Det gör att jag blir fast och vill veta varför han säger som han gör. Eftersom berättelsen är skriven på ett sätt som gör den till en riktig bladvändare, till exempel de oväntade vändningarna, fastnar jag ännu djupare i boken.

Det är även en roman med mycket känslor. Här har författaren lyckats hålla en bra balans och det är skrivet på ett finstämt sätt. Det blir en gripande relationsroman 




lördag 28 januari 2023

Instrumenten av Eva Dahlgren

Vi är många som lyssnat på Eva Dahlgrens musik, men samtidigt inte vetat så mycket om henne. När nu första delen i en memoar kommit så får vi veta mer.

Jag är glad att Eva Dahlgren skriver boken själv. Hennes röst från hennes sångtexter finns där. Hon formulerar sig på ett sätt som gör att jag läser boken med andakt, eftersom hon är briljant på att uttrycka sig. Det finns också ett slags lugn i berättandet som är njutbart.

Boken bjuder på olika nedslag i hennes liv, till exempel hur olika instrument gjort intåg i hennes liv, hur astman påverkat, om hennes fotograferande och när hennes låt var nominerad till Oscarsgalan. Jag älskar blandningen och läser gärna fler delar i hennes memoarer.





måndag 23 januari 2023

Som vi lekte av Ninni Schulman

Med lätt hand sveps läsaren tillbaka till 1980-talet. Ninni Schulman strösslar berättelsen med alldeles lagom många tidsmarkörer, som till exempel tidningen X9 eller tv-serien Par i brott, och det gör att man kommer ihåg hur det var. Det blir en härlig och oväntad nostalgitripp.

Överhuvudtaget är det välskrivet. Ninni Schulman låter oss stifta bekantskap med huvudpersonen Ingrid, en tidigare polis som suttit på Hinseberg efter att ha skottskadat sin sambo som misshandlat henne. Redan efter de första sidorna känner man med Ingrid och man står snart på hennes sida. Hon brottas med sitt förflutna och tar sin tillflykt i Våmhus i Dalarna för att inte hennes tidigare sambo ska hitta henne. Samtidigt försöker hon återknyta banden med sin lilla dotter. Det är en hjärtknipande skildring.

Man engagerar sig även i 12-åriga Mattias försvinnande. Vissa kapitel får man honom och hans vardag ett år tidigare. Hans mamma Solveig har svårt att gå vidare och när Ingrid öppnar Siljans spaningsbyrå i brist på jobberbjudande tar Solveig chansen och ber henne hjälpa henne försöka ta reda på vad som hänt Mattias.

Det är en stark beskrivning av brytpunkten mellan barn- och tonårstiden och en fin skildring av relationerna mellan människorna i ett litet samhälle.

Det är bra, så bra!









fredag 20 januari 2023

Fallet från Eden av E.P. Uggla

Andra delen i trilogin Eden är utläst och jag är ännu mera förälskad i serien. E.P. Uggla är helt magiskt bra på att göra sin egen dystopiska grej.

I en dystopi är det viktigt att läsaren är med på den verklighet som beskrivs skulle kunna hända. Det lyckas E.P. Uggla mycket bra med. Jag köper allt hon skriver om, eftersom hon får det att låta självklart och troligt. Det handlar om en värld där det varit pandemier och en tjej vaknar upp till en förändrad verklighet. En hårdare värld där AI är ett självklart inslag.

Jag tycker också om är hur författaren lägger in typiska nutida platser i Stockholm i berättelsen, som då blir gamla historiska platser. Det bidrar till att det känns så nära och troligt. 

E.P. Uggla får även till det så att man är som klistrad vid boken. Det är fullt fart. En varning ska jag dock ge. Hon lämnar värsta cliffhangern i slutet, så var beredd på att du kommer LÄNGTA efter nästa bok så snart du läst klart ”Fallet från Eden”.

Jag känner hur jag blir helt lyrisk när jag tänker på vad författaren gjort. Det är bara så bra! Tack för en (till) suverän bok!



söndag 15 januari 2023

En vän för livet av Sofie Sarenbrant

Det här är nog den bästa berättelse jag läst av Sofie Sarenbrant.

Vad är det då som gör att jag tycker det?

Jo, först och främst känns det som att den är skriven ur hjärtat. Hon har lyckats beskriva det så bra ur huvudpersonens Mira perspektiv. Det sägs inte direkt ut vad Mira har, annat än att det ska göras en utredning, men det är fint att man får insikt i hur det kan kännas. Det handlar också om ensamhet, att vilja vara med och att passa in och allt det är träffande beskrivet.

Berättelse är gripande. Det är som sagt mycket som är svårt för Mira och hon möter på många hinder. Man hejar på henne. Ett tag vet man inte hur det ska gå. Då hejar man ännu mer på Mira.

Till sist så vill jag lyfta hur fint författaren skildrar livet i stallet. Hon skildrar det då att man kan se det framför sig. Har man inte satt sin fot i ett stall, så känns det som att man gjort det efter att ha läst boken. 

Jag tycker man definitivt ska sätta boken i handen på barn i åldern 9-12 år och inte bara de som är hästpersoner. Det finns så mycket som är värdefullt i berättelsen, så jag hoppas många barn hittar till den.




lördag 14 januari 2023

Allt för Bodil av David Ärlemalm

Hjärtat går sönder flera gånger när jag läser. Trots det älskar jag att läsa boken. Dels för att det är så autentiskt. Jag har mött många barn som Bodil i mitt jobb. Med föräldrar som älskar sitt barn, men som har svikit och som gör att barnen inte riktigt kan lita på dem. Det är situationen som Arto och Bodil är i. Arto som vill göra rätt och som kämpar med jobb och få allt att gå ihop. Bodil som inte kan lita på det hennes pappa lovar. Det är många gånger i boken som det sticker till i hjärtat och jag tänker ”om bara”.

Det är också just att Bodil få berätta sin sida av hur det är att ha en pappa som Arto som gör att jag faller för boken. Hennes vardag skildras. 

David Ärlemalms samhällsskildringar är trollbindande och gripande. Han skildrar en del av Sverige som finns och som många försöker blunda för och jag älskar honom för det. Bara för att man inte vill att det ska finnas, så kan man bara inte stänga ute det. Sättet han gör det på är engagerande men också så innerligt. Man bryr sig om personerna. När jag berättar om Arto och Bodil känns det som att de finns på riktigt och att det är människor jag känner. Det är Davids förtjänst.







torsdag 12 januari 2023

Bokträdgården i Primerose Hill av Sarah Jio

Jag charmas av berättelsen. Den genomsyras av kärleken till böcker, en stark sådan. Det berättas till exempel om en bok och läsupplevelsen av denna, både så jag blir övertygad om att den finns på riktigt och vill läsa den.

Bokhandeln i boken verkar så mysig. Jag vill besöka den. Dessutom är det fint att få läsa vilken påverkan den och dess ägare haft.

Så har vi boken med anteckningar i marginalen och spänningen kring det. Det finns mycket kring detta som jag tycker om, men som jag överlåter till dig att upptäcka.

För att inte tala om skattjakten som huvudpersonens mamma gjort i ordning innan hon dog. En skattjakt där huvudpersonen får veta allt mer om sin och mammans historia och saker som är viktiga för mamman. Det är fint att få följa den. Sorgligt också givetvis, eftersom mamman är borta och inte kan berätta själv för dottern, men ändock fint.

Bokträdgården i Primerose Hill är en berättelse om en mor och en dotter. En mor som lämnat sin dotter när hon var 11 år och flyttat från USA till sitt hemland England. Senare när dottern är vuxen får hon veta att hennes mamma gått bort och att hon ärvt både en lägenhet och en bokhandel. Hon börjar också förstå att hon får revidera det hon tror hon vet om sin mamma. 

Boken gav en verkligt ljuvlig lässtund.





lördag 7 januari 2023

Morden i Fleat house av Lucinda Riley

Efter att ha läst boken är jag så ledsen att jag aldrig får läsa en bok till om kriminalinspektör Jazz. Jag tog Jazz och hennes kollega Miles till mitt hjärta. Tala om karaktärer som man tycker om att umgås med. Lucinda Riley var verkligen duktig på karaktärsbeskrivningar. 

Så har vi miljöerna. De är helt förtrollande. Både den engelska landsbygden och internatskolan framträder så tydligt. Nu längtar jag till England.

Jag ska erkänna. Jag var faktiskt rädd att påbörja denna bok för jag älskar författarens andra böcker och trodde inte att skriva deckare skulle vara hennes grej, men jag hade fel. Bevisligen så kunde hon även det.

Mordgåtan är så där underbart Agatha Christie-aktig. Man får klura lite och det är spännande. Det är en välskriven härlig klassisk engelsk pusseldeckare, som man bara njuter av att läsa.