lördag 14 januari 2023

Allt för Bodil av David Ärlemalm

Hjärtat går sönder flera gånger när jag läser. Trots det älskar jag att läsa boken. Dels för att det är så autentiskt. Jag har mött många barn som Bodil i mitt jobb. Med föräldrar som älskar sitt barn, men som har svikit och som gör att barnen inte riktigt kan lita på dem. Det är situationen som Arto och Bodil är i. Arto som vill göra rätt och som kämpar med jobb och få allt att gå ihop. Bodil som inte kan lita på det hennes pappa lovar. Det är många gånger i boken som det sticker till i hjärtat och jag tänker ”om bara”.

Det är också just att Bodil få berätta sin sida av hur det är att ha en pappa som Arto som gör att jag faller för boken. Hennes vardag skildras. 

David Ärlemalms samhällsskildringar är trollbindande och gripande. Han skildrar en del av Sverige som finns och som många försöker blunda för och jag älskar honom för det. Bara för att man inte vill att det ska finnas, så kan man bara inte stänga ute det. Sättet han gör det på är engagerande men också så innerligt. Man bryr sig om personerna. När jag berättar om Arto och Bodil känns det som att de finns på riktigt och att det är människor jag känner. Det är Davids förtjänst.







Inga kommentarer: