söndag 16 oktober 2022

Andromeda av Therese Boman

Andromeda är elegant skriven. Det finns många formuleringar som man vill spara på. Varje ord känns genomtänkt och övervägt. Det är lågmält och stämningsfullt.

Romanen utspelar sig på ett förlag. Förlagschef Gunnar och praktikanten Sofie (som sedan blir anställd) förenas över kärleken till den fina litteraturen. Men var går gränsen för vänskap och förälskelse? Vad är det de har?


tisdag 11 oktober 2022

Bön om tystnad av Linda Castillo

Här har vi en huvudperson som jag föll för. Polischef Kate är empatisk, driven och intelligent, med ett spännande förflutet. Hon har nämligen levt som Amish, men arbetar nu som polis och har brutit med sitt förflutna. Hennes bakgrund kommer till sin rätt i denna roman eftersom hon leder ett fall där en hel Amish-familj mördats.

Det mesta av boken berättas i jag-form utifrån Kates perspektiv. Då och då kommer kapitel i tredje person som handlar om John, som är en kommisarie på BCI och som hjälper henne. Kates kapitel ger sin syn på saker och där får man ett djup, men Johns kapitel fördjupar det genom hans perspektiv på saker och ting. Det gör att boken blir ännu bättre. 

Jag tycker om hur spänningen byggs upp i boken. Det är en bok där jag bara måste läsa ett kapitel, sedan ett kapitel till och så fortsätter det. Jag tycker genuint om att läsa boken, trots att det finns en del rått våld.

Författaren är skicklig på att konstruera intrig och handling, för att inte tala om miljöer. Det gör att det blir ett rent nöje att läsa.

Boken är nummer två i en lång serie. Jag hoppas förlaget ger ut fler av hennes böcker.

Utgiven av @bokforlagetpolaris 



lördag 8 oktober 2022

Innan morgonen gryr av Anna Lönnqvist

Jag är så förtjust i Anna Lönnqvist böcker. Den här är inget undantag. Verkligen inte. 

Det är en ljuvlig och gripande berättelse om en sommar som förändrade allt.

Den innehåller två tidslinjer som flätas samman på ett utmärkt sätt, 1960-tal och nutid. En ung kvinna från USA tar jobb på en barnkoloni en sommar för att slippa undan förväntningarna som hennes familj har på henne. En annan kvinna i nutid får veta att hennes farmor lever och vill ha kontakt med henne.

Det är lätt att komma in i handlingen och man vill bara fortsätta läsa. Värmen som författaren berättar med gör romanen extra fin. Det är härlig känslofylld läsning!


söndag 2 oktober 2022

Margot & Molly: Rädda hunden av Pia Hagmar

Rädda hunden är den första delen i en ny serie om två barn, Maggot och Molly, som hittar varandra i att föräldrarna är besvikna på dem och att de upplever att de inte duger. Barnen möts när Maggot blir jagad av en hundägare, som behandlar sin hund illa. De bestämmer sig för att rädda hunden. Tillsammans blir de starka och modiga.

Det är en spännande från start och det är spännande boken genom. Jag tror barnen kan känna igen sig i känslorna och berörs av berättelsen. Det är en berättelse man vill prata om medan man läser den och det finns också en hel del att prata om. Det är fint att läsarna får möta Molly som tänker för fort och har svårt att sitta still, men gör så mycket bra.

Boken passar åldern 6-9 år. Det är en kapitelbok med  ganska mycket text och några bilder per kapitel.







Hokus Pokus: Till skogens hjärta och Vargarnas festar Fabian Göranson

Hokus Pokus-serien är populär bland 6-9 åringarna. Det är böcker man kan pröva sätta i händerna på de barn som gillat Handbok för superhjältar-serien. Det är en kombination av serieroman och kapitelbok, ett format som lockar till läsning

Bok nummer 4: ”Vargarnas fest” är en riktigt spännande berättelse, där Ida och hennes familj blir lurade till en vägkrog under sin resa till gammelmoster Inga. Ida och hennes lillebror inser att något farligt håller på att hända, men föräldrarna bara äter och äter. 

I boken ”Till skogens hjärta” är Ida på utflykt med sin klass. Däremot blir det inte den trevliga utflykt som är tänkt. Barnen går vilse och läraren Greta Borg försvinner. Ida hamnar ifrån de andra och travar längre och längre in i skogen tills hon kommer till ett stort och märkligt hus.

Illustrationerna är så färgsprakande härliga, med  detaljerna som gör det där lilla extra. Själva berättelserna är både magiska och roliga med en viss vardagsspänning. De behandlar både vänskap, familjeliv och att göra rätt.







Värma händer av Katarina Widholm

Jag älskade första boken (Räkna hjärtslag) för att Katarina Widholm verkligen lyckades måla upp livet både som hembiträde och att leva under 30-talet för mig.

Hon lyckas även i denna bok få mig att förstå hur det var i en annan tid än jag lever. Denna gång början på 1940-talet. Nu är det framför allt beredskapstiden med ransonering och hur vardagslivet påverkades av det samt hur det var då att arbeta och samtidigt ta hand om sitt barn som jag lever mig in i. Jag imponeras av hur hon får till språket och de tidstypiska detaljerna. 

En sak som jag dock inte väntat mig av att läsa boken var att jag skulle öka min lista med böcker att läsa. Bland annat ”Driver dagg faller regn” ligger nu och väntar på att bli läst.

Däremot hade jag bitvis jobbigt under läsningen. Detta för att jag led så med huvudpersonen Betty. Hennes liv är allt annat än lätt och hon gör val som inte gör det lättare. Hon blir i denna bok en mer komplex kvinna.

Jag kan bara konstatera att Katarina Widholm återigen har levererat en storartat välskriven bok som får mig att längta efter mer.



lördag 1 oktober 2022

En av oss står på tur

”En av oss står på tur” är en spännande mörk ungdomsbok, där en sanning eller konsekvenslek startas på sociala medier med farliga konsekvenser. Kanske är den lite överdriven, fast det gör inget. Jag tycker om den spännande delen, men jag tycker också mycket om hur berättelsen fångar hur det är att vara tonåring, med all stress, krav och sociala medier.

Jag har inte läst första boken i trilogin, En av oss ljuger, så jag kan inte jämföra. Däremot blir jag sugen på att läsa både den och den sista boken.








Precis som i förra boken är spräket enkelt, karaktärerna lätta att ta till sig och jag tycker att författaren har lyckats fanga ungdomskulturen, stressen oh kraven som finns i det sociala livet. Handlingen är enkel men samtidigt spännande och alla tradar knyts ihop mot slutet. Nya vänskapsband formas, känslor uppdagas och det är en gripande upplösning.

torsdag 29 september 2022

Mutanterna: Experimentet av Ingela Korsell och Daniel Thollin

Jag är ständigt på jakt efter böcker till de barn som inte riktigt förstått vitsen med att läsa. Speciellt barn i mellanstadieåldern. När den här hamnade i mina händer blev jag helt lycklig. Ni vet så där ”det spritter i kroppen”-lycklig.

Varför är det så kanske du undrar? Jo, den här boken både lockar till läsning och gör det lättare att läsa. Hybrid-kombinationen mellan serieroman och kapitelbok är vinnande. Ibland berättas det i text och ibland i serieformat och det gör att läsningen flyter på lättare och att lästempot går upp. De som kämpar med sin läskondis, får stunder när de får vila i läsningen. 

Det måste sägas också att Ingela Korsell och Daniel Thollin gör det så bra. De båda delarna blir en helhet i hybriden och lyfter varandra. Ingela Korsells välskrivna text möter Daniel Thollins snygga, lockande och coola serie-illustrationer. 

Dessutom är det rackarns spännande. Finns inte en chans att man kan sluta läsa. Tro mig! Jag har försökt. Barn som föds med mutationer för att de utsatts för strålning och så blir det jagade. Det är en bra story!

Däremot är det inte bara en bok för de som inte brukar vilja läsa, utan det är en bok för alla som vill läsa en actionfylld, lite mörk berättelse. En sådan som man slukar och sedan vill läsa nästa del av. En fantastisk början på en riktig bokslukar-serie!







tisdag 27 september 2022

Svartfågel av Frida Skybäck

Från första början tycker jag om polisutredaren Fredrika Storm och hur hon porträtteras. Hon växer fram och blir levande. Det är något sympatiskt med henne och jag gillar hur hennes hemvändande skildras.

Överhuvudtaget är personerna i boken fint tecknade. Frida vet hur hon ska skriva så att läsaren blir fängslas. Det är dessutom en bra dynamik mellan Fredrika och hennes kollega Harry, som gör att jag knappt kan vänta på att få läsa vidare om dem.

Själva berättelsen är mycket välskriven och skickligt konstruerad. Frida har läsaren i ett fast grepp under hela läsningen. Den stämningsfulla miljön bidrar till att man fastnar för berättelsen.

Boken handlar om Fredrika Storm, som återvänder till Skåne och börjar arbeta vid polisen i Lund. När en ung kvinna jagas ut på Vombsjöns tunna is och drunknar tar sig Fredrika och kollegan Henry Calmert an fallet. Fredrika är uppväxt i Harlösa inte längt därifrån och upptäcker kopplingar till hennes egen familjs mörka hemligheter. 

Svartfågel är första boken i serie om Fredrika Storm och Henry Calment.



onsdag 14 september 2022

Skred av Sara Strömberg

Återigen har Sara Strömberg trollbundit mig med en deckarhistoria som hon bygger upp med hjälp av stämningar och underbara miljöbeskrivningar. Vemodet och sorgen ligger över berättelsen. En tragedi när en älskad bror plötsligt försvunnit och en syster letar och gräver för att hitta en kropp och ett svar.

Men det handlar också hur ett område förändras och exploateras. Hur det välbekanta och speciella försvinner. Naturen som får stå tillbaka när människor drar fram.

Så har vi karaktärerna som också gör boken. Framför allt är det den kantiga huvudpersonen Vera som gör att jag tycker så mycket om att läsa den här berättelsen. Hon känns trovärdig, äkta och vanlig. Det är intressant att få vara med henne, både i hur hon arbetar med sin nyhetsstory men också den förändring hon genomgår.

Jag måste till sist också säga att man lyckats väl med omslaget till både denna och debutromanen Sly. De förmedlar berättelsens stämning och innehåll så fint. 

Det finns med andra ord rejält mycket att tycka om med boken. 





fredag 9 september 2022

Fröken perfekt av Maria Parkhede

Nu har jag fått en aning om hur det är att arbeta inuti en Lisebergskanin. Huvudpersonen Emma får nämligen jobbet att dra med musikern Sam på en fejkad svensexa. Hon ska göra tråkiga saker med honom, trots detta är han alldeles för positiv och riktigt irriterande. Boken kunde inte fått en bättre start.

Det här är en både en rolig och hjärtevarm feelgood på temat att man är bra som man är. Mycket av boken utspelar sig i Järvsö och det har varit härligt att vara där. Berättelsen kretsar kring familj, vänskap och kärlek - med den bästa blandningen. Det var en riktigt mysig lässtund.








torsdag 8 september 2022

Bokchatt

Klicka här för att komma till chatten. 

Glitch: Isuldurs öga

Den här kastade sig mina elever över när jag tog den till klassrummet. Även eleven som vanligtvis har svårt att hitta böcker ville läsa den. Och som han läste.

Är man i 9-12 års åldern och vill läsa en spännande berättelse som utspelar sig i spelvärlden så kan denna passa. Jag skulle säga att den riktar sig främst till 9-10 år, men kan fungera för äldre - speciellt om man kämpar med läsningen. Tack vare att det är många bilder, som speglar berättelsen, blir boken lättare att läsa och läsaren lockas också in i berättelsen.

Berättelsen handlar om Vincent som spelar sitt favoritspel. Han har nästan slut på liv och behöver mer guldmynt. Tyvärr har han redan gjort slut på sin månadspeng. Då hittar han mejl i sin inkorg om att få en miljon guldmynt i spelet. Han klickar på länken och något märkligt händer.

Utgiven av @ordalagetbokforlag