tisdag 11 oktober 2022

Bön om tystnad av Linda Castillo

Här har vi en huvudperson som jag föll för. Polischef Kate är empatisk, driven och intelligent, med ett spännande förflutet. Hon har nämligen levt som Amish, men arbetar nu som polis och har brutit med sitt förflutna. Hennes bakgrund kommer till sin rätt i denna roman eftersom hon leder ett fall där en hel Amish-familj mördats.

Det mesta av boken berättas i jag-form utifrån Kates perspektiv. Då och då kommer kapitel i tredje person som handlar om John, som är en kommisarie på BCI och som hjälper henne. Kates kapitel ger sin syn på saker och där får man ett djup, men Johns kapitel fördjupar det genom hans perspektiv på saker och ting. Det gör att boken blir ännu bättre. 

Jag tycker om hur spänningen byggs upp i boken. Det är en bok där jag bara måste läsa ett kapitel, sedan ett kapitel till och så fortsätter det. Jag tycker genuint om att läsa boken, trots att det finns en del rått våld.

Författaren är skicklig på att konstruera intrig och handling, för att inte tala om miljöer. Det gör att det blir ett rent nöje att läsa.

Boken är nummer två i en lång serie. Jag hoppas förlaget ger ut fler av hennes böcker.

Utgiven av @bokforlagetpolaris 



Inga kommentarer: