torsdag 25 juni 2026

Dy av Pia Hagmar

Dy av Pia Hagmar
Jag har läst många av Pia Hagmars barn- och ungdomsböcker tidigare, så det var spännande att få möta henne i en annan typ av berättelse. Och i Dy fångade hon mig redan i prologen. Redan från start väcks min nyfikenhet, samtidigt som en känsla obehag följer med genom hela boken.

Det som gjorde störst intryck på mig var de starka kvinnoporträtten. Kvinnorna känns trovärdiga och levande, präglade av det de varit med om. Relationerna är komplexa och innehåller både kärlek, lojalitet, besvikelser och konflikter.

En annan styrka är gestaltningen av miljöerna och naturen. Det blir så levande att det känns som att jag är där. Det lättlästa språket gör att sidorna flyger förbi, samtidigt som de många intrigerna håller nyfikenheten kvar genom hela boken.

Jag uppskattade särskilt hur berättelsen successivt byggs upp mot ett avslut som överraskade mig. Dy är en roman som stannar kvar i tankarna långt efter att sista sidan är läst.

Inga kommentarer: