Det här är exakt den sortens bok som får en att vilja tända alla lampor hemma.
Vi brukade bo här av Marcus Kliewer är psykologisk skräck med en kuslig och obehaglig stämning som håller en på helspänn.
När Charlie och Eve köper ett avskilt hus i bergen till vrakpris ser de en chans till snabb vinst. Men när en familj dyker upp och säger att de en gång bott där förändras allt. Det som först verkar vara ett oskyldigt besök utvecklas snart till något djupt obehagligt
Själva idén i sig är djupt oroande redan från första början och ju längre in i berättelsen man kommer desto mer skev känns verkligheten. Svaren blir färre istället för fler och den krypande känslan av att något är fullständigt fel växer sig bara starkare.
Insprängda annonser, utskrifter från radiosändningar, tidningsartiklar och annat material förstärker känslan av att man själv försöker lägga pusslet kring vad som egentligen pågår och gör läsningen ännu mer intensiv.
Vi brukade bo här är en kuslig, säregen och väldigt intressant berättelse som är svår att skaka av sig och som jag helt säkert kommer att tänka på länge.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar