torsdag 25 juni 2026

Allt som återstår av Virginie Grimaldi

Allt som återstår av Virginie Grimaldi

Vilken pärla till bok! Jag blev faktiskt överraskad av hur underbar Allt som återstår av Virginie Grimaldi är.

Det här är en varm, hoppfull och väldigt ljuvlig berättelse som är otroligt lätt att komma in i. Språket flyter fram på ett sätt som gör boken både lättläst och svår att lägga ifrån sig. Jag fullkomligt älskade den där härligt franska känslan som genomsyrar hela boken.

Det jag tyckte allra mest om var skildringen av vänskap över generationsgränserna. Jag är väldigt svag för sådana relationer i böcker och här görs det med både värme, hjärta och stor omtanke. Det är fint, mänskligt och berörande utan att bli för mycket.

Berättelsen kretsar kring tre människor i olika åldrar, med helt olika erfarenheter och egentligen ingenting som borde förena dem. Ändå för slumpen dem samman under ett och samma tak och de måste plötsligt lära sig att leva sida vid sida. 33-åriga Iris, 18-åriga Theo och 74-åriga Jeanne blir ett oväntat slags kollektiv. 

Det här är verkligen en bok som lämnar efter sig en känsla av hopp och värme. Allt som återstår är kort sagt en helt underbar bok och en riktig liten pärla. Missa för allt i världen inte den.


Inga kommentarer: