fredag 2 december 2022

Den sista adventskalendern av Jenny Fagerlund

Det kan inte bli mer julmys än detta. Här har vi en bok man kan läsa som en julkalender och som är maxad med jul. Mina tankar går både till Jenny Colgan och diverse härliga julfilmer, vilket är ett bra betyg. Det är precis vad man vill ha nu.

Boken handlar om Petra och hennes elvaåriga systerdotter Charlie, som efter Petras syster död, inte har någon annan möjlighet än att flytta till Nyponvikens handelsträdgård. En plats Petra varken visste om eller besökt, men där föräldrarna tydligen ägde en bostad. Charlie är allt annat än förtjust över flytten. 

Viveka, som äger handelsträdgården, tar emot dem med öppna armar. Petra får till och med en anställning. 

En morgon ligger en adventskalender utanför dörren. Den visar sig innehålla en berättelse om byns konstnär Lilly där varje lucka avslöjar en ny detalj om Lilly. 

Jag älskar idén med adventskalendern och är nyfiken och spänd på vad varje lucka ska innehålla. Jag önskar bara att jag hade hållit mig till att läsa en lucka om dagen. Jag får väl helt enkelt läsa om den.



onsdag 30 november 2022

Skandar den dolda kraften av A.F. Steadman

Jag läser de första sidorna och känner pulsen gå upp. Det här är bra. Ju mer jag läser desto mer lycklig blir jag. Det är inte bara bra - det är riktigt bra. Jag bara vet att barnen i 9-12 års åldern kommer fastna i berättelsen.

Det är en vansinnigt spännande berättelse. Det handlar om en skola där eleverna får lära sig bli enhörnings-ryttare, men författaren har gjort något eget när hon skrivit om blodtörstiga enhörningar. Bokens huvudperson Skandar får inte göra enhörningsprpvet men smugglas ändå till skolan av en ryttare, men han får inte berätta. När han lyckas få en enhörning att kläckas så blir det svårare. Han tillhör nämligen femte elementet. Det förbjudna och nu gäller det att hålla det hemligt. Den onde vävaren tillhör detta element och därför har det blivit förbjudet. Hur ska Skandar hålla det hemligt att både han och hans enhörning tillhör det?

Det här är som man vill böcker ska vara när man sätter dem i händerna på barnen. De trollbinder och samtidigt finns det mycket att fundera över och prata om. Det är mycket relationer i berättelsen och man kan ha etiska samtal. Men framför allt är det så mycket läsglädje. Jag slits mellan att vilja läsa boken högt för mina elever och att sätta den i händerna på någon. Hur jag än väljer kommer det att bli bra. Detta är en bok de kommer älska.






söndag 27 november 2022

Psykologens testamente av Jan Sandgren

Det är en spännande men mycket mörk berättelse. Det är obehagligt, så pass att jag ibland ville blunda. Dock kunde man ändå inte låta bli att läsa ändå vidare.

Jag tyckte om att författaren hade en äldre stark kvinna som huvudperson. Sigrid Steen skulle jag gärna läsa mer om.

Bokens handling:
På ett förmöget sommarnöje på ön Gällnö förbereder den urstarka 75-åringen Sigrid Steen helgfirandet tillsammans med sin livs kärlek och sin bästa vän. Hon har allt man kan önska sig i livet. Åtminstone nästan. 

På en annan del av ön gräver ungkarlen och fiskaren Johnny ett allt större hål i sin själ. Samtidigt som han tafatt försöker ta hand om sin alkoholiserade mamma sörjer han förlusten av den enda vän han någonsin haft. Om de nu ens var vänner.

Någon annanstans, djupt in i skärgårdens mörka hjärta, är den före detta barnsoldaten Li tillfångatagen. Hon vet inte var hon befinner sig eller vad som ska hända med henne, men hon vet att hon måste fly. Nu. 

Samtidigt sitter den 93-åriga förintelseöverlevaren Ella Stern i sin lägenhet i innerstaden och väntar på att hon ska dö. Men inte riktigt ännu. Det finns en sak hon måste göra först.

När dessa personers vägar korsas i den idylliska svenska sommaren sätts inte bara deras liv på sin spets utan också hela mänsklighetens.




Juleljus för vilsna själar av Siri Gustafsson

Det skönt att få läsa denna mysiga bok som ger julstämning så här första advent.

Berättelsen är lätt att komma in i och jag trivs att tillbringa tid med Cecilia i Tiderum, där hon köper den gamla skolbyggnad där hon gick skola efter besvikelsen att hennes roll i musikalen gick till en mycket yngre förmåga. En gammal skolbyggnad gör sig dessutom så bra i juletider.

Det är inte bara Cencilia det är trevligt att umgås med, utan det är ett gäng med härliga personer. Jag gillar att få vara i Helges huvud. Han är charmig 70-åring. Jag saknar honom redan.

Dessutom får man en liten dos med hästmys. Cecilia förälskar sig i nordsvensken Tor och jag får ju erkänna att det gjorde jag med. Även denna del bidrog med julkänslor, visst bidrog slöjdföreningen men jag tror det även är själva typen av häst som gör det.

Man kan välja att läsa boken som jag på en gång, eller så kan man ha den som en adventskalender och läsa ett kapitel per dag i december. Om man kan hålla sig när man väl börjat läsa.





lördag 26 november 2022

En bästa vän till jul

När jag läser denna charmiga adventskalenderbok (där man kan läsa ett kapitel om dagen i december fram till julafton) går mina tankar till Trollkarlen från Oz. Några julpynt blir bortkastade i soptunnan för att de anses fula och är lite trasiga. Ängeln Lena bestämmer att de ska ta sig till Smaragdgranen som hon hört talas om. Där kan hennes vinge bli lagad och toapappersrullen Almak få veta vem hen är och ljusslingan kan få el. De ger sig iväg på en strapatsfyllda resa.

Det är en fin berättelse om att inse att man är bra som man är och om vänners betydelse. Passar bra ihop med tema jul. Det ger både äventyr och eftertanke.

Bilderna är mysiga och stämningsfulla. De adderar sitt till berättelsen och lyfter den. Ansiktsuttrycken i bilderna förmedlar känslorna så fint.






torsdag 24 november 2022

Eldfödd: Tolv och den frusna skogen av Aisling Fowler

Jag har längtat efter att få läsa bra fantasy. Plötsligt dök det upp i form av denna barnbok. Jag blev både trollbunden och stjärnögd.

Det är en blandning av äventyr, action och magi. Man får möta en mängd olika varelser och monster i en genuin och härlig fantasyvärld.

Samtidigt finns det mycket känslor och relationer, som ger ett djup åt berättelsen. Det blir både sorgligt och läskigt… och alldeles underbart.

Det handlar om Tolv kommit till Jägarborgen och tränar för att bli en jägare. En jägare skyddar de sju klanerna från alla hot. Man svär att lämna alla blodsband och blodsfränder bakom sig och tjäna varje klan som sin egen. I själva verket vill Tolv lära sig strida, så att hon kan hämnas på de som tog hennes familj ifrån henne. Hon håller sig förför för sig själv. Men när borgen blir anfallen och flickan Sju blir bortrövad så känner Tolv att hon måste göra något. Hon lämnar borgen för att hitta Sju. På sin resa får hon sällskap av fler som vill hitta Sju.




onsdag 23 november 2022

Rosenträdgårdens hemlighet av Marie Sammeli

Återigen får jag besöka Sydafrika och det är som vanligt ett besök som jag njuter av. Speciellt eftersom författaren är så bra på att måla upp allt.

I denna fjärde delen i serien får Gunvor, Julias mamma, breda ut sig. Tala om underbar karaktär! Hon får mig att le stort, fast det får i och för sig hela denna feelgoodroman mig att göra. Den har både värme och hjärta. 

Julia och hennes mamma Gunvor driver ett pensionat i Kapstaden i Sydafrika. Det är svårare än de trodde och när de drabbas av vattenläcka så bestämmer Julia att de ska stänga för att renovera. Gunvor har dock egna idéer och när Julia åker på safari med sin man drar Gunvor igång med sina planer. 

Man får även till sig en del av Sydafrikas historia när man läser boken. Det tyckte jag om. Fast å andra sidan - det är svårt att säga något man inte tycker om med boken. Den är helt enkelt underbar.


tisdag 22 november 2022

Den brinnande petunian av Morgan Lundberg

Jag har läst en otroligt roande bok. Den överraskade mig totalt.

Boken heter Den brinnande petunian. Den är annorlunda än många andra böcker och det på ett mycket positivt sätt. Den innehåller nämligen magisk realism kryddad med en underbar humor. Läsglädjen flödar med varje sida.

Den handlar om pensionären Amalia, som en dag får besök i sin trädgård av en naken man. Det visar sig sedan vara ängeln Gabriel. Strax därefter börjar hennes petunia att brinna och Gud pratar med henne. När hon berättar det för sin dotter så tror givetvis inte dottern henne utan tar henne till läkare. När testerna inte visar något kommer det 16-åriga barnbarnet Martina över för att bo några dagar, eftersom de är oroliga för Amelia. Martina får dock se en sak som övertygar henne och snart är hon indragen i kampen mellan ont och gott.

En oväntad bieffekt av att läsa boken blev att den inspirerade till att sätta mig med en kopp te och kakor. Amalia anser nämligen att det är viktigt att ta sig tid till fika. Så rätt hon har! 






lördag 19 november 2022

En lyckligare tid av Claire Lombardo

Åh, denna fantastiska bok!

Man skulle kunna bli avskräckt av sidantalen (550 sidor) men det vore dumt, för den var ljuvligt lättläst. Då menar jag att läsningen flyter på föredömligt bra. Sidantalet blir på intet sätt ett hinder utan det blir bara en fördel, för man kommer bokens familj så nära. Man får följa deras liv genom åren.

Det handlar alltså om en familj. Det är fyra systrar och mamma och pappa. Det är en dysfunktionell men ändå kärleksfull familj. De har svårigheter med att kommunicera. Man kan säga att de lever i var sin bubbla, för det är många hemligheter som hålls för sig själv i boken.

Jag älskar hur det är komplexa personer som beskrivs och som man ändrar uppfattning om under läsningen. Det är svårt att släppa taget om dem när boken är läst. De har kommit så nära.

Det är en utmärkt bok bok att bokcirkla om, eftersom det finns mycket att lyfta och prata om. Jag vet med i Johannas bokcirkel om boken och vi hade intressanta diskussioner och boken blev ännu mer värdefull efteråt.

Utgiven av @bazarforlag 




Iskall sol av Lilja Sigurdardóttir

Hur kan island producera så många bra deckarförfattare? Iskall sol är en ny bekantskap, som jag vill behålla i mitt liv.

Det är en tät och illavarslannde deckare. Författaren målar upp dysfunktionella relationer på ett utmärkt sätt.

Huvudpersonen och hennes syster har en historia som går igenom berättelsen. De bor i olika länder och pratar inte längre med varandra. De har tappat kontakten, men när deras mamma blir orolig för ena syster återvänder den andra systern till Island bara för att upptäcka att systern försvunnit spårlöst.

Man lockas att läsa mer och mer och mer. Varje kapitel driver på historien. När boken är slut längtar man efter att läsa mer.


tisdag 15 november 2022

Korpen: fakta och myter av Bengt-Erik Engholm och Lina Blixt

Aldrig hade jag väl trott att det skulle vara så intressant att läsa om korpar, men det var det.

Jag lärde mig massor samtidigt som det var underhållande när fakta blandades med myter. Just sättet den var skriven på, att det var berättande, gjorde att den blev så trollbindande.

Illustrationerna gjorde sitt till. De var både fina och stämningsfulla.

Boken vänder sig till åldern 9-12 år, men även när man är äldre är det en intressant bok.




söndag 13 november 2022

Försvunnen av Guillaume Musse

Vilken spännande bok! Jag var helt trollbunden av den och läste den under en kväll - helt oförmögen att kunna sluta.

Det är inte för inte som Guillaume Musso är en av mina favoritförfattare. Han bygger upp berättelsen så skickligt. Jag slås av hur smart skriven den är. Det är en fröjd att läsa.

Boken handlar om en femårig flicka som försvunnit från ett köpcentrum. Föräldrarna hanterar försvinnandet på olika sätt. Fem år efter försvinnande får de ett meddelande om att hon är hittad.

Utgiven av @bokforlagetnona 



torsdag 10 november 2022

Galen i dig av Mhairi McFarlane

Det är alltid nervöst när man läser en bok av en favoritförfattare. Skräckblandad förtjusning är väl att ta i, men ni förstår säkert hur jag menar.

Det var några laddade minuter innan axlarna åkte ner och jag insåg att berättelsen hade något speciellt. 

Den här gången tycker jag dock att det var mörkare än tidigare. Vilket jag är glad över eftersom denna bok innehåller ett ämne som inte kan lyftas nog mycket - inte nu i alla fall. Det handlar om en kvinna som blir psykiskt misshandlas av en man.

Författaren skriver som vanligt verklighetstroget med en härlig humor. Språket är rappt och dialogerna är kvicka. Det är en feelgoodroman, men den har som sagt mycket mörker i sig. Det senare är på plussidan, för det för att det blir en feelgoodroman med tyngd. Fortfarande lätt att ta till sig, men ger så mycket.