onsdag 30 november 2022

Skandar den dolda kraften av A.F. Steadman

Jag läser de första sidorna och känner pulsen gå upp. Det här är bra. Ju mer jag läser desto mer lycklig blir jag. Det är inte bara bra - det är riktigt bra. Jag bara vet att barnen i 9-12 års åldern kommer fastna i berättelsen.

Det är en vansinnigt spännande berättelse. Det handlar om en skola där eleverna får lära sig bli enhörnings-ryttare, men författaren har gjort något eget när hon skrivit om blodtörstiga enhörningar. Bokens huvudperson Skandar får inte göra enhörningsprpvet men smugglas ändå till skolan av en ryttare, men han får inte berätta. När han lyckas få en enhörning att kläckas så blir det svårare. Han tillhör nämligen femte elementet. Det förbjudna och nu gäller det att hålla det hemligt. Den onde vävaren tillhör detta element och därför har det blivit förbjudet. Hur ska Skandar hålla det hemligt att både han och hans enhörning tillhör det?

Det här är som man vill böcker ska vara när man sätter dem i händerna på barnen. De trollbinder och samtidigt finns det mycket att fundera över och prata om. Det är mycket relationer i berättelsen och man kan ha etiska samtal. Men framför allt är det så mycket läsglädje. Jag slits mellan att vilja läsa boken högt för mina elever och att sätta den i händerna på någon. Hur jag än väljer kommer det att bli bra. Detta är en bok de kommer älska.






Inga kommentarer: