fredag 2 december 2022

Den sista adventskalendern av Jenny Fagerlund

Det kan inte bli mer julmys än detta. Här har vi en bok man kan läsa som en julkalender och som är maxad med jul. Mina tankar går både till Jenny Colgan och diverse härliga julfilmer, vilket är ett bra betyg. Det är precis vad man vill ha nu.

Boken handlar om Petra och hennes elvaåriga systerdotter Charlie, som efter Petras syster död, inte har någon annan möjlighet än att flytta till Nyponvikens handelsträdgård. En plats Petra varken visste om eller besökt, men där föräldrarna tydligen ägde en bostad. Charlie är allt annat än förtjust över flytten. 

Viveka, som äger handelsträdgården, tar emot dem med öppna armar. Petra får till och med en anställning. 

En morgon ligger en adventskalender utanför dörren. Den visar sig innehålla en berättelse om byns konstnär Lilly där varje lucka avslöjar en ny detalj om Lilly. 

Jag älskar idén med adventskalendern och är nyfiken och spänd på vad varje lucka ska innehålla. Jag önskar bara att jag hade hållit mig till att läsa en lucka om dagen. Jag får väl helt enkelt läsa om den.



Inga kommentarer: