måndag 11 mars 2013

Fredagsbakat ur 1 deg 100 kakor

Jag köpte boken 1 deg 100 kakor på bokrean och var så sugen på att testa något ur den så det blev det vi gjorde när vi fredagsbakade.
7-åringen läste hela tiden receptet,  så vi visste hur vi skulle göra degen.

Vi delade upp degen i 3 delar. Om man ändå gör en deg som ska fungera till flera sorters kakor kan man ju passa på att pröva flera kaksorter på en gång, eller hur?


Den första kryddningen vi testade var med coktailkörsbär och mjölkchoklad.
Det var nummer 68: Körsbärskakor med choklad.


 Vi testade även en med choklad i som man skulle rulla i kanelsocker. Det var nummer 21: Kanelkakor med choklad.
Så gjorde vi en med torkade päron och pistagenötter. Det var nummer 64: Päronkakor med pistagenötter.





Min favorit blev Kanelkakor med choklad. Men jag håller med dottern som sa: Mamma de blev goda allihop.

söndag 10 mars 2013

Only väg is upp av Emmy Abrahamson

Only väg is upp handlar om Filippa som rest till London för att försöka ta sig in The Royal drama School. Hon ska försöka hitta jobb och rummet som hon trodde att hon hyrde visade sig vara en säng i ett rum med andra. Hon möter en kille, som inte hör av sig. Men samtidigt så är livet i London spännande.

Only väg is upp är underhållande och skulle man läsa den som tonåring så skulle det nog peppa för att bo utomlands. Filippa är modig som bara åker dit och hon visar att trots att saker ställer till sig, så ordnar det sig. Det gillar jag med boken. Att den visar svårigheter, men ändå hopp.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Only väg is upp
Författare: Emmy Abrahamson
Antal sidor: 234
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN: 9789129683509
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, Cdon

lördag 9 mars 2013

Jag längtar efter Saeculum

Den här boken längtar jag efter att läsa:




Det är Ursula Poznanski, som kommit ut med en ny bok Saeculum. Jag läste och fullkomligt älskade hennes bok Erebos. Så jag har höga förväntningar på denna!

fredag 8 mars 2013

Receptfantasi

Dottern vill ju bli kock! Hon tycker om att titta i receptböcker. Precis som sin mamma.

Idag komponerade hon sin egna sallad. Hon använde som hon själv uttryckte det: din receptfantasi!




Det var faktiskt en jättegod sallad som vi åt till pasta och köttfärssås.

Ester Roxbergs bok Fågelhuset

Jag var på releasefest för Ester Roxbergs bok Fågelhuset igår.



Festen var på Bondens bar och det var en väldigt trevlig tillställning!


Jag gillade hur de hade tänkt till om boken och satt ut godisägg åt gästerna att äta. Sådant uppskattar jag!


Jag ser fram emot att läsa boken. Jag har tidigare läst hennes debutbok Antiloper och den tyckte jag om.

torsdag 7 mars 2013

Som om jag frågat av Johanna Lindbäck

Som om jag frågat är en typisk Johanna Lindbäck-bok. Trovärdiga karaktärer, utspelar sig i Norrland, realistisk ungdomsroman och väldigt bra läsning.
 
Som om jag frågat handlar om John, som börjar nian. Hans bästa vän Saga, som också är hans granne, blir ihop med hans andra bästa vän Lucas och plötsligt pratar han och Saga inte längre med varann och med Lucas känns det konstigt. Hans mamma och pappa bestämmer sig för att ta en paus från varandra. HUr ska det bli med allt?
 
Betyg: 4 av 5
~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Som om jag frågat
Författare: Johanna Lindbäck
Antal sidor: 249
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789129680430
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

tisdag 5 mars 2013

Fredagsefterrätt

Jag slog till och gjorde en Tiramisu i helgen ur boken Mingelmat av systrarna Eismann.




En massa goda ingredienser. Mmm.




Mycket att vispa. Först ska ägg och socker vispas. Sedan ska grädde vispas.




Sedan ska de blandas!




Det ser ju inte så gott ut med uppblötts kex i botten. Men med lite mascarponegrädde så blir det ljuvligt!




Så på med lite kakao innan man ska servera så är det bara att njuta sen!




Jag gjorde en barnvariant också och då varvade jag bara kex (som inte doppats i kaffeamaretto) med mascarponegrädden. Mina barm älskade det!

söndag 3 mars 2013

Sågspån och eld av Vibeke Olsson

Sågspån och eld är tredje boken om Bricken, som växt upp på ett sågverk. I den här boken är hon 20 år. Del 1 heter Sågverksungen och del 2 heter Bricken på Svartvik.
 
Det här är en sån bra serie att jag bara vill skrika läsa den! Gillade du Fogelströms Mina drömmars stad så tror jag faktiskt att du skulle gilla den här serien också. Jag vill bara gråta för att den här boken redan är slut!
 
Betyg: +4 av 5
~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Sågspån och eld
Författare: Vibeke Olsson
Serie: Del 3 i serien om Bricken på Svartvik
Antal sidor: 367
Förlag: Libris
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789173872553
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

lördag 2 mars 2013

Filmen Beautiful creautures

Jag har nu varit och sett filmen Beautiful Creatures. Först vill jag bara säga att jag gillade den verkligen. Men jag måste förbereda er som läst boken på att det är mycket som är annorlunda i filmen än hur det är i boken. För mig gjorde det faktiskt ingenting mer än att jag blev förvånad att man ändrade så pass mycket. Det är en spännande film med en hel del kärlek och jag kan tänka mig att det är många tonåringar som blir förälskade i denna film. Det enda som jag tycker är synd är valet av manlig skådelspelare till huvudrollen. Precis som i Hungerspelen så tyckte jag inte alls att han borde se ut så där.
 
Betyg: -4 av 5

Genre: Drama, Romantik, Fantasy
Orginaltitel: Beautiful creautures
Skådespelare:  Alice Englert, Viola Davis, Emma Thompson, Jeremy Irons
Produktionsår: 2013
Regissör:  Richard LaGravenese

fredag 1 mars 2013

Bokrea-inköp

Jag var ju bara tvungen att handla lite på bokrean:




En av böckerna har jag läst, men ska ge bort i födelsedagspresent.

Filmen Hope Springs

Nog tycker jag att det här är mer drama än komedi. Det var inte ofta som jag skrattade i filmen. Inte för att den var dålig, men jag fick lite fel start i filmen. Så ibland är det inte bra att se vilken genre filmen tilldelas. När jag ser filmen så tänker jag att Meryl Streep och Tom Lee Jones är verkligen riktigt, riktigt bra skådespelare. De förvandlas verkligen till sina roller och det är en njutning att se dem. Det är en väl sevärd film.

Hope Springs handlar om ett par i senare medelåldern som har glidit ifrån varandra.  Hustrun Kay hittar en äktenskapsrådgivare i en liten stad som heter Hope Springs  Hon försöker Arnold om att åka dit och vara med i intensiv-terapi och hoppas hitta gnistan mellan dem igen. Det är dock inte så enkelt.
Betyg: -4 av 5

Genre: Drama, Romantik
Orginaltitel: Hope Springs
Skådespelare:  Meryl Streep. Tommy Lee Jones,  Steve Carell
Produktionsår: 2012
Regissör: David Frankel

torsdag 28 februari 2013

Blev så oerhört glad idag

Jag fick den här väskan idag med posten!




Det var så fint och snällt att jag höll på att börja gråta. Det var min bloggläsare Karin, som tänkt på mig när hon var i London och köpt denna åt mig. Så oerhört omtänksamt!

Jag bara älskar citatet på den. Den här väskan kommer att bli använd mycket!

Så fick jag en fin liten hälsning med väskan, som verkligen betydde mycket för mig!

onsdag 27 februari 2013

Det som inte växer är döende av Jesper Weithz

När jag läste Det som inte växer är döende så läste jag allt fortare och fortare. Var bara tvungen att veta hur det gick. Hur skulle allt utveckla sig? Hur skulle boken sluta?

Det som inte växer är döende handlar om en man och en kvinna som ska resa till Brasilien med sin dotter och bo och arbeta där. Kvinnan har en ovanlig sjukdom, men hon ska. Det blir så att mannen ska resa via London eftersom han ska ha ett möte där och kvinnan ska resa från Sverige. Men de kommer inte med flyget någon av dem pga diverse faktorer. Men de tror båda att den andre kommit med och ringer inte varandra. Det är där det går snett oc katastrofen närmar sig.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Det som inte växer är döende
Författare: Jesper Weithz
Antal sidor: 260
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789127133396
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON