söndag 10 oktober 2010

Från vaggan till deadline av Robert Gustafsson

Nu har jag läst ut denna bok. Den var intressant. Man får följa Robert Gustafsson från barndomen och upp. Boken känns väldigt Robert Gustafsson! Det är både humor och svåra saker som kommer upp. Han berättar väldigt ärligt om sitt liv. Det är modigt att kasta sig ut och berätta om så privata saker och privata tankar.

En litet tips: Det är rätt kul att se klipp från Youtube samtidigt som man läser boken. Att när man läser om en del karaktärer som Robert gjort, även se klipp med dessa.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Från vaggan till deadline
Författare: Robert Gustafsson
Antal sidor: 350
Förlag: Albert Bonniers förlag
ISBN: 978-91-0-012417-5

Stolt mamma

Min 5-åring knäckte precis läskoden idag. Så nu läser hon småord som t ex ost, du, bil överallt hon ser dem! Ni kan tro att jag är en stolt mamma!

Hon berättade själv hur det går till att läsa:
"Jag följer bokstäverna och så vet jag bara!"

När jag frågade om hon ville ringa mormor och berätta sa hon:
- Jag måste läsa klart först!


lördag 9 oktober 2010

Bokcirkel Mario Vargas Llosa - vilken bok?

Nu är det frågan vilken bok vi ska läsa av Mario Vargas Llosa. Det finns ju inte så många att köpa på svenska. Den som finns tillgänglig just nu är Den stygga flickans rackartyg. Så frågan är om vi ska ta den. Det finns ju diverse andra böcker att låna på biblioteket som bland annat: Bockfesten, Tant Julia och författaren, Samtal i Katedralen eller Don Rigobertos anteckningsböcker. Alla behöver kanske inte heller läsa samma böcker. Jag är själv sugen på att läsa Det gröna huset eller Samtal i katedralen. Båda har jag hört gott om. Så var det förslag på Tant Julia och författaren. Man skulle kunna göra så att man läser en bok i första hand, så en annan bok i andra hand. Vad tror ni om det?

Nej, jag har inte alls svårt att ta beslut idag! ;) Min hjärna är helt slut efter denna arbetsvecka, så jag behöver förslag på hur ni tycker vi ska göra.

Uppdatering:
Nordstetds skriver så här:
Bockfesten, Det gröna huset, Paradiset finns om hörnet och Den stygga flickans rackartyg trycker vi i inbundet, och Tant Julia och författaren kommer i storpocket. Böckerna kommer om ca två veckor! På Bokus kan du boka redan nu.

Vill vara med och vinna boken

Jag vill vara med och vinna boken Elizabeth Gilberts Lyckan, kärleken och meningen med livet. Jag vill läsa den och har länge tänkt att jag ska köpa den! Så därför är jag med och tävlar hos Hyllan om ett exemplar av boken! Hoppas att jag har tur denna gång!!!

fredag 8 oktober 2010

Vita lögner på medelhavsmuseet

Jag har haft en intressant kväll på Medelhavsmuseet. Det var en invigning av den nya utställningen Vita lögner. Den tycker jag absolut att du ska gå och se!!! Den visar hur antikens skulpturer egentligen var bemålade. För de var inte alls vita, utan väldigt färgglada! Det var så häftigt att se hur helt annorlunda de har sett ut än alla de vita skulturer som man vanligtvis ser!

När jag kom dit så träffade jag trevliga Anna, som skrivit den fina barnboken Melvin, och hennes lika trevliga vän. Mitt skämsigt dåliga minne gör att jag inte kommer ihåg vännens namn! (Anna om du läser detta så berätta gärna vad hon heter!!!) I alla fall bidrog de till den lyckade kvällen!

Kvällens festligheter hade Linda Skugge och hennes team ordnat och de gjorde det som vanligt bra! Temat var färg. Gästerna fick gärna ha färgglada kläder. Det serverades härligt röda drinkar. De hade även ställt ut skålar med färgglada non-stops! Jag gillar sådana små genomtänkta detaljer!

När man gick fick man en liten goodiebag. Det uppskattas verkligen av undertecknad!!!!

Bokcirkla om bok av nobelpristagaren Mario Vargas Llosa?

Jag undrar om det är fler som vill läsa en bok av nobelpristagaren Mario Vargas Llosa och nätbokcirkla om den boken? Jag är sugen på att läsa honom och den här hösten har jag ju inte haft någon bokcirkelbok på min blogg. Rondine föreslog att vi skulle läsa honom och det tycker jag var ett bra förslag. Är det någon fler som vill hänga på, så gör det! Vi läser den till något bestämt datum och så bokcirklar vi det datumet.

Vilka är intresserade av att vara med?

torsdag 7 oktober 2010

Dagens fundering - Satsa pengar på nobelpristagare?

Jaha, det var tur att jag inte satsade pengar på vem som skulle vinna nobelpriset, för jag hade inte vunnit ett jota! Jag undrar hur många det är som spelar på vem de tror ska vinna. Och är det en blandad skara som spelar? Jag menar, är det både de som är bokintresserade och de som inte ens har öppnat en bok sedan skolan?

Jag brukar inte satsa pengar på vem som ska bli nästa nobelpristagare, eftersom jag brukar inte ha en susning om vem som ska bli. Ofta blir det också någon som jag inte läst ett dyft av. Så även denna gång. Jag har inte hört talas om karln, men jag har nu förstått att han skriver omtyckta böcker. Så jag ska ta och se om jag kan komma över ett exemplar av hans böcker på biblioteket. Just nu finns de inne i alla fall, men jag får se hur det är imorgon.

Har ni spelat på vem som skulle vinna?
Ska ni läsa årets nobelpristagare?

Bokträffen igår

Det var verkligen trevligt på bokträffen igår, trots att boken inte fick så höga betyg. Jag kan tyvärr inte uttala mig så mycket om den eftersom jag hade lite problem med anskaffningen av den. Jag har bara läst den del av den och frågan är om jag ska läsa den klart. Fast det känns som jag borde det i alla fall.

Nu är det jobb, jobb, jobb som gäller! Men imorgon blir det att vabba. Förhoppningsvis blir det inte en massa jobb hemifrån! Jag hoppas på att få andra saker gjorda och naturligtvis ta hand om den sjuka dottern i lugn och ro!

onsdag 6 oktober 2010

På väg till bokträff

Sitter i tåget och ska åka på bokträff. Det ska bli både kul och skönt efter en jäktig dag! Jag skulle ha varit på ett jobbmöte i eftermiddag! Aldrig har jag varit så glad över ett inställt möte. Utan den timmen tror jag att jag hade satt mig ner och gråtit! Så mycket hade jag som behövde göras! Stressa mindre är inte lätt då!!! Men nu blir det i alla fall lite påfyllnad i själen med trevligheter!!! :)

Typiskt

Jag hade beställt en gosig och varm filt att ha i höst i läs-soffan + värmeljuslyktor. När paketet kom, tror ni filten var med? Nej, just det. Den var restnoterad! Suck! Men värmelyktorna ger i alal fall mysfaktor i vardagsrummet så länge!

tisdag 5 oktober 2010

Dagens fundering: Anteckna medan man läser

Jag brukar nästan aldrig göra någon anteckning medan jag läser. Allt sådant pågår inne i mitt huvud. Det har dock hänt att jag gjort anteckningar, men jag har upptäckt att det förtar min läsupplevelse. Det tar för lång tid att skriva ner det jag tänker! Dessutom så har jag aldrig något att anteckna på eller i, när jag behöver det. Tyvärr har jag upptäckt att minnet inte alltid är det bästa längre. När jag var yngre så kom jag ihåg allt, men nu när man passerat både 30-strecket och 35-strecket, så är inte minnet vad det brukade vara. Jag kan bara föreställa hur det kommer att vara ställt med mig när jag fyller 60. ;)

Jag är däremot förtjust i idén om att sitta och läsa och göra små anteckningar. Det verkar så mysigt! Jag kan se mig själv sitta i en mysig läsfåtölj och läsa t ex en dikt och göra anteckningar till, som jag sedan pratar med någon om. Hmmm... Jag undrar om det där med att sitta och göra anteckningar till det man läser kommer naturligt eller om det är något man får träna på.

Mindfulness av Viktoria Konstenius

Jag har hittat en bok om Mindfulness, som jag tycker riktigt mycket om. Den är informativ och har lätta övningar att genomföra. Precis en sådan bok som jag letat efter! Jag är en nybörjare när det gäller sådant här, så jag behövde verkligen en bok som inte var så svår. Jag uppskattade t ex de vägledande metaforerna som fanns och naturligtvis alla övningarna. Den här boken kommer att användas mycket hos mig! Jag kommer också att njuta av alla vackra foton, som får mig att gå ner i varv bara av att titta på dem.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mindfulness
Författare: Viktoria Konstenius
Antal sidor: 156
Förlag: ICA Bokförlag
ISBN: 978-91-534-3416-0

måndag 4 oktober 2010

Dagens fundering: Springa och lyssna på bok

Jag har i helgen prövat att springa och lyssna på talbok samtidigt. Tyvärr så fungerade det inte så bra. Eller rättare sagt. Det gick att lyssna på talboken, men den hjälpte mig inte att göra det lättare att springa. Boken fångade mig inte. Jag vet dock inte om det beror på boken eller om det bara är svårt att lyssna på bok samtidigt som jag springer. Fast jag har en känsla av att val av bok spelade in. Jag lyssnade på Pagini-kontraktet och den har jag lyssnat på sedan i sommar. Jag kommer inte in i boken och lyssnar alldeles för sällan. Jag tänkte att jag skulle passa på att lyssna en hel timme när jag inte störs av något annat. Fast det var nog inte så smart tänkt. Jag skulle ha tagit en annan bok. En bok som jag fastnar i och tycker är spännande. Då kanske det hade fungerat bättre att lyssna och springa. Jag får ta och pröva en annan bok nästa gång.

Är det någon annan som prövat att springa och lyssna på bok samtidigt?