fredag 6 mars 2015

Har testat recept ur Mera Vego av Ask & Bjärbo

Jag har testat recept ur Mera Vego av Ask & Bjärbo.

Dels har jag testat Mellsnmålsmuffins. De var goda! Bra att de inte var så söta, men fulla av god kanelsmak.



Jag har också testat receptet på Havrepannkakor. Mina barn älskade dom!



#blogg100

torsdag 5 mars 2015

Glödens färger av Vibeke Olsson

Har du inte läst serien om Bricken, som börjar med Sågverksungen, tycker jag verkligen att du ska göra. Den levandegör en bit av Sveriges historia och jag älskar verkligen serien för det. Den handlar om Bricken, som växer upp på ett Sågverk i Svartvik (Sundsvallsområdet). Det ger en förståelse för hur det var för kvinnor i den samhällsklassen på den tiden.

Glödens färger är minst lika bra som de övriga böckerna i serien. Man kommer Bricken så nära och man kan så väl förstå hennes känslor och hennes oro. Jag älskar alla uttryck och sätt att säga saker. Det gör också att man kommer tiden nära. Jag blir också tacksam för så mycket som jag tar som en självklarhet. Det är bra att påminnas om hur bra man har det. Samtidigt finns det naturligtvis saker som var bra förr med och som ger en något att tänka på.



Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Glödens färger
Författare: Vibeke Olsson
Serie: Bricken 5
Antal sidor: 303
Förlag: Libris förlag
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789173873611
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

#blogg100

onsdag 4 mars 2015

Blandband av Steven Camden

Jag tycker Blandband är en mysig berättelse om kärlek, sorg och saknad.


Jag kommer själv ihåg hur det var att göra blandband när jag var tonåring, som många andra med mig som är födda på 70-talet ( eller där omkring). Därför älskade jag omslaget och även insidan där Ryans spellista och Ameliahs spellista finns. Det gör mig nostalgisk. Tänk vad man ägnade tid åt att lyssna på Tracks på lördagarna och hur man satt beredd med rec-knappen och ändå ofta inte fick med hela låten, för att hela låten inte spelades. Jag undrar hur dagens ungdomar tänker kring blandband. För dom är det ju något som de inte mött (om de nu inte har föräldrar som nostalgiskt visat dom sina blandband). De har iofs sina youtube-listor och Spotify-listor, men att vara hänvisad till radion (om man inte hade LP-skivan) måste ju kännas långt ifrån deras verklighet. De kan ju med några enkla klick leta upp en låt och lyssna på den.


Nu hamnade jag långt från boken, fast ändå inte. För det är saker som jag funderar över när jag läser boken. Jag tror också att det är bra att det här med blandband och kassettspelare inte är annat än en bihistoria, eftersom de tonåringar som läser om det inte känner igen sig och kan göra att de inte tar till sig boken. Det är bra att den egentliga historien är den om att sakna sin förälder, svårigheter som kan uppstå med ny familj och att bli kär.

Blandband handlar om Ryan och Ameliah. Båda har sorg efter föräldrar som dött. Ryans berättelse utspelar sig 1993 och Ameliahs 2003. Båda har intresse för musik och båda har den gemensamma nämnaren kassettband.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Blandband
Originaltitel: Tape
Författare: Steven Camden
Antal sidor: 363
Förlag: Atrium förlag
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789186095451
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

#blogg100


tisdag 3 mars 2015

Vinnarna i Stora ljudbokpriset

Vinnarna i Stora Ljudbokspriset är:

Katarina Ewerlöf och Majgull Axelsson för ”Jag heter inte Miriam”.

Gunilla Bergström och Jonas Karlsson för ”Vad sa pappa Åberg?”.

Carin Gerhardsen och Stefan Sauk för ”Tjockare än vatten”.

#blogg100


måndag 2 mars 2015

Vad säger Bokreafyndet om mig?

Det här är första omgången Bokreafynd.


Vad säger då mitt Bokreafynd om mig? Att jag är någon som gillar att äta gott? Stämmer bra det! Jag älskar speciellt bakböcker! Jag kan verkligen inte få för många. Ju fler desto roligare! Så syns det ju att jag har barn och att de gillar att laga mat och baka. Och läsa förstås!

Vad säger ditt Bokreafynd om dig?

#blogg100

söndag 1 mars 2015

Bloggar ännu mera nu

Har antagit utmaningen att skriva minst ett blogginlägg per dag i 100 dagar. Det ska bli spännande att se hur det går. Jag brukar ju skriva rätt ofta, men inte varje dag. Det här blir kul!

#blogg100


Korpringarna 1: Odinsbarn av Siri Peterssen

Jag är såld på den här. Det är en fantastisk bok och början på en fantastisk serie. För det första är det så smart att göra en fantasyberättelse som grundar sig på nordisk mytologi. För det andra att hon vänt på det hela så att det är människor som är myter och som nog inte finns. För det tredje så skriver Siri Pettersen så bra. En av de saker som hon gör när hon berättar som jag verkligen gillar är att hon berättar inte allt. Hon kan hoppa fram i tid och låta en förstå vad som hänt istället för att hon skriver och berättar händelsen när den händer. Det gillar jag väldigt mycket! Så gör hon så att världen är verklig och lätt att komma in i och dessutom så ser man allt framför sig så bra.

Omslaget är så läckert (och läskigt). Efteråt förstår jag också varför det är detta omslag och då tycker jag det är ännu mer passande.



Odinsbarn handlar om Hirka som är 15 år och som lever i en värld där de andra har svansar och kan hamna. Hennes pappa säger att vargarna tog hennes svans när hon var liten. Hirka är 15 år och snart är det dags för riten. Hon är orolig för att hon fortfarande inte lärt sig famna. Då får hon veta att hon är är ett Odinsbarn, en menskr och att hon sprider röta och hennes pappa vill att de ska fly undan riten så det inte kommer fram.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Odinsbarn
Författare: Siri Pettersen
Serie: Korpringarna 1
Antal sidor: 661
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789132164859
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

lördag 28 februari 2015

Fler svenska barnvisor av Martin Östergren och Jens Magnusson

Vi tokälskar Fler svenska barnvisor! Vi har sjungit och sjungit. Det är en perfekt blandning av visor. Det är både Astrid Lindgren och gamla traditionella visor. Bland annat så finns: Blommig falukorv, Bamse, Det gåtfulla folket, Jag är den fulaste som finns, Lille katt, Hajarna, Luffarvisan och Sockerbagarna.


Det är en sång-skatt som det känns bra att mina barn lär sig och sjunger, så visorna lever kvar. Visan Kungens lilla Piga finns med. Den kommer 9-åringen ihåg att hennes farmor sagt att hon lärt 9-åringens pappa när han var liten. Nu går den på repeat här hemma:
Här sjunger 9-åringen

Flera av visorna kunde barnen förstås, men inte alla. De tycker det är roligt att lära sig nya.

De inspelade melodierna till var fina. Vi tyckte de var lätta att sjunga till. Det är bra tonhöjd på dom.

Jag älskar den här bokidén, där man har både bok och inspelat ljud till. Man trycker in låtens nummer på den lilla sidan bredvid. Vi har även Fågelsång: 150 fåglar och deras läten. Den älskar vi också!

Min familj kan varmt rekommendera Fler svenska barnvisor. Det är en perfekt födelsedagspresent till barn och familjer som gillar att sjunga.

Här sjunger vi och här.

Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Fler svenska barnvisor
Författare: Martin Östergren
Illustratör: Jens Magnusson
Antal sidor: 95
Förlag: Max Ström
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789171263063
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON


fredag 27 februari 2015

Browniecookie med dumle

Browniecookie med dumle


Ingredienser

150 g mörk choklad
100 g Dumlekola
175 g smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 ägg
1 ½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl havregryn
3 ¾ dl vetemjöl


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Hacka chokladen grovt.

3. Dela Dumlekolan i 4 bitar.

2. Vispa smör, socker och farinsocker.

2. Blanda ner ägget.

3. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker, salt och havregryn. Rör ner i smeten.

4. Blanda ner choklad och Dumlekola i smeten. Rör ihop till en smulig deg.

5. Tryck ut smeten i en smord och bröad springform, 22–23 cm i diameter.

6. Grädda kakan längst ner i ugnen i ca 35 min.

7. Låt den svalna i formen.

8. Ät kakan som den är eller servera med vispad grädde.



torsdag 26 februari 2015

Mina älskade av Pernilla Lindkvist

Mina älskade tar upp något som är viktigt att prata om, eftersom det drabbar flera familjer per år. Förlossningsdepression är fortfarande något som många inte berättar om för någon.




I Mina älskade tas detta till sin spets eftersom kvinnan, Isabelle, lämnar din familj och låter dem tro att hon är död.

Jag har svårt för Isabelle och hennes tankar. Kanske är det för att jag har svårt för att hon gör ner sig själv så. T ex att tänker hon han måste ha varit blind som tycker hon är vacker. Att barnen har ett bättre och behagligare liv utan henne. Att hon tyckte att hon fick framstå som elak och ond när han tillät sånt som hon inte tillåtit. "Men det var ju det jag är, så det är bara rättvist.". Det blir för mycket för mig. Men jag förstår att det är för att visa hur dåligt Isabelle mår och att när man mår så dåligt så ser man allt genom ett mörker. Det är inte meningen att man ska må bra när man läser det här.

Betyg: 3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Mina älskade
Författare: Pernilla Lindkvist
Antal sidor: 228
Förlag: Ebes förlag
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789198136715
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDon





tisdag 24 februari 2015

Hundra omistliga ting av Lucy Dillon

Jag fullkomligt älskar Hundra omistliga ting. Varje ögonblick med den har gett mig en underbar stund av läsning. Jag kommer verkligen att sakna att läsa den. På något sätt är boken så inspirerande. Jag får lust att rensa bland mina saker, njuta mer av dagens ögonblick och ta tag i det som är viktigt. Allt detta skapar Lucy Dillon hos mig på sina 487 sidor samtidigt som jag får en okomplicerat mysig läsupplevelse. Visst behöver vi påminnas om att leva här och nu och att saker inte är viktiga utan personer, känslor och upplevelser. Det är budskapet som jag tycker skiner igenom i den här boken.


Hundra omistliga ting handlar om Gina, som plötsligt är i skilsmässa med sin man efter att hon fått reda på att han har ett förhållande med en annan. Hon flyttar till en liten och ljus lägenhet. Hon bestämmer sig, när flyttkarlarna klämmer in alla flyttkartongerna i hennes lägenhet, att hon bara ska spara en del få saker. Hundra saker som hon tycker om, som får står framme och som används.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Hundra omistliga ting
Författare: Lucy Dillon
Antal sidor: 487
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789137142425
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

måndag 23 februari 2015

Jordskott

Den nya serien Jordskott på SVT1 är riktigt bra.

När jag såg första avsnittet, så lockade det mig att se andra och nu när jag sett andra så måste jag se det tredje. Det finns dock en del brister i logiken, men uppenbart är att serien lockar mer än jag bryr mig om dom.

Jordskott är spännande och ruggig serie. Ibland så ryser jag av vissa scener/bilder. T ex i slutet av första avsnittet då flickan i filmen står vid blomkrukor.

Jag gillar att Jordskott kopplar ihop verklighet med en magisk realism. Jag kan se varför de jämförts med Twin Peaks, serien som jag älskade när den sändes. Den gemensamma nämnaren är det övernaturliga och konstiga. Det är så härligt när en serie får vara så!

En annan sak som jag gillar med serien är hur den är filmad. Fotot. Det är både snyggt och läskigt. Jag är svag för sånt.

Det ska bli spännande att se om serien fortsätter att locka!







Filmen Cirkeln

Om du älskade Cirkeln-boken och är rädd att filmen inte ska leva upp till förväntningarna, så kan du andas ut. Sara Bergmark Elfgren
Levan Akin har gjort ett fantastiskt jobb med manuset och Levan Akin är en väldigt duktig regissör. Hans Engelsfors blir verkligt och alla effekter känns naturliga.

Dessutom kunde inte ha valt bättre skådespelare att spela de Utvalda. De ÄR de utvalda. Så gå och se Cirkeln! Det är en bra film! Det är ju en spännande, läskig och magisk berättelse.


Betyg: +4 av 5

Orginaltitel: Cirkeln
Skådespelare: Josefin Asplund, Gustav Lindh, Irma von Platen, Miranda Frydman, Hanna Asp, Leona Axelsen, Helena Engström
Regissör: Levan Akin
Produktionsår: 2015