torsdag 28 november 2013

Siri och snömannen av Tiina Nopola

Jag kan inte låta bli att bli barnsligt förtjust i bilderboken Siri och snömannen. Dels gillar jag bilderna supermycket. Tilltalande bilder är riktigt viktigt för mig, när jag läser bilderböcker. Minerna hos både djuren och barnen är obetalbara. Så har boken det där igenkännandets glädje, t ex vem har inte haft en förälder som inte har tid att göra det som man själv vill just nu? Sedan sist men absolut inte minst så genomsyras berättelsen av en sån härlig humor.

Siri och snömannen handlar som Siri som vill testa sina nya skidor. Det är dagen då den första snön har kommit, men pappa sitter bara i fåtöljen och läser. På tidningen står det om snömannen vilket Siri läser. När hennes kompisar, Lill-Otto, mellan-Otto och Stor-Otto, inte vill hänga med till skogen och åka skidor, så gör hon ett snömannenspår som hon tror de kommer att häpnas över. Men plötsligt vet inte Siri var hon är.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Siri och snömannen 
Författare: Tiina Nopola
Antal sidor: 28
Utgivningsår: 2013
Förlag: BonnierCarlsen
ISBN: 9789163855795
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

Drama av Sylvia Day

När jag kom på att jag inte hade läst Synd, utan den låg oläst i min bokhög blev jag så glad. För jag var så sugen på en sån här typ av bok. När jag började läsa blev jag inte heller besviken. Det var PRECIS en sådan bok som jag behövde läsa. Kärlek, sex och spänning i en skön blandning. En sån där läsning som passar en trist, mörk novemberdag då humöret är nere.

Synd handlar om Lady Elizabeth och Lord Marcus, som möts flera år efter att Elizabeth övergett Marcus och gift sig med en annan. Nu är hon en nybliven änka och har i sin ägo en dagbok som gör att hon är i fara. Marcus har aldrig glömt Elizabeth och vill ha henne. Han är en agent och ser till att han är den som ska få skydda Elizabeth. Han är fast besluten att förföra henne. Elizabeth dras till Marcus, men är rädd att han ska såra henne. Boken utspelar sig på 1700-talet.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Drama 
Författare: Sylvia Day
Antal sidor: 297
Utgivningsår: 2013
Förlag: Bookmark förlag
ISBN: 9789175470146
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

onsdag 27 november 2013

Augustpriset Svenska barn- och ungdomsbok

Snöret, fågeln och jag av Ellen Karlsson och Eva Lindström blev årets Svenska Barn-och ungdomsbok. Jag har själv inte läst den, men är definitivt nyfiken på den. Så här står det om den:

"En sommardag träffar Selma, som inte har någon bästis, den coola flickan Snöret. Genom detta möte utvecklas Selma och kan konfrontera fågeln i bröstet som pickar in att hon inte duger. Ellen Karlsson och Eva Lindström har skapat en vacker och stilsäker historia om vänskap och om att förstå sitt egenvärde."

Det låter som en viktig bok!

tisdag 26 november 2013

Fredagsbakade småkakor

Även i fredags bakade vi. Denna gång var jag sugen på småkakor, men hade så svårt att bestämma mig. Men så hittade jag ett recept på Äppelsnittar i den gamla trotjänaren Sju sorters kakor.




Dottern hjälpte till som vanligt. Om allt som skulle göras sa hon: Det kan jag!



När vi bakar blir det alltid en massa smulor och annat på bakbordet. Då syns det att vi har kul!







Här är resultatet. Jag valde att göra tre olika "fyllningar". Jag testade mig fram lite. Äppelmos, lingonsylt och lemon curd. Det godaste var definitivt lemon curd.

måndag 25 november 2013

Vanmakt av Thomas Erikson

Vanmakt är spännande på det där sättet att man vill veta lösningen. Jag pendlar mellan vad jag tror som pågår och Thomas Eriksson lyckas hålla mig pendlande. Ända in i slutet. Det gillar jag. Så är jag fortfarande väldigt förtjust i pratet om olika personligheter baserat på färger, precis som när jag läste del 2 om Alex King (Illdåd).

Vanmakt handlar om en familj. Mannen är diplomat och hustrun är hemma med deras andra barn. En dag försvinner deras son, men återfinns utanför mannens ambassad. Men så försvinner barnet igen. Vad är det egentligen som pågår och vad vill den som gör detta?

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Vanmakt 
Författare: Thomas Erikson
Serie: Del 3 i serien om Alex King
Antal sidor: 442
Utgivningsår: 2013
Förlag: Damm förlag
ISBN: 9789173517942
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

söndag 24 november 2013

Esternas stora bok om kilot av Martin Luuk

Esternas stora bok om kilot är en sån där bok med lite knasig humor. Det skrivs om Kilot precis som om det var en person. Det är en rätt underhållande bok med bland annat berömda målningar ändrade så kilot är med, intervjuer med kilot, humorfakta om kilot, kilots guide till drömmar och reportage om kilot. Det är till och med en instruktion om hur man gör sitt eget kilo och en målarbild på ett kilo.

"Kilot kan drabba vem som helst när som helst. Detta är viktigt att förstå. Det är inte ens eget fel när man drabbas av Kilot. Kilot drabbar skoningslöst oavsett kön, nationalitet eller ålder.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Esternas stora bok om kilot
Författare: Martin Luuk 
Antal sidor: 191
Utgivningsår: 2013
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174992847
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

lördag 23 november 2013

Svenska deckarskademin har utsett 2013 års bästa kriminalromaner

Svenska deckarskademin har nu utsett 2013 års bästa kriminalromaner.

Den bästa svenska kriminalroman blev Den osynlige mannen från Salem av Christoffer Carlsson.

Motiveringen var "Stark noirroman med förtätad stämning av vemod och uppgivenhet”

Utsuddade spår av Drit Mishani blev den Bästa till svenska översatta kriminalroman.
Motiveringen var: "Ett intensivt engagerande familjedrama i lågmäld ton” var motiveringen.

Väster om friheten av Thomas Engström knep Debutantpriset med motiveringen: "Fullgången internationell thriller i en väl skildrad Berlinmiljö” var motiveringen till debutpriset.

Sist men inte minst sp gick
Faktabokoriset till Mattias Boström och hans Från Holmes till Sherlock Detta för sin personliga skildring av Sherlock Holmes genom 125 år.


Hon ville ju av av Pernilla Gesén

Hon ville ju är skriven som en lättläst bok, men det är inte ett lätt ämne. Boken är viktig och den skriven på ett utmärkt sätt. Även om den riktar sig till de som har klurigt med läsningen skulle jag vilja att denna läses av alla ungdomar. Jag skulle vilja att den lästes som bokcirkelbok och att man diskuterade den. För det är verkligen frågor som bränner. Om man är så full att man sover och någon har sex med en, är det då våldtäkt?

Boken handlar om 16-åriga Barzan, som vill bli av med oskulden. Han vill ha sex med Disa, som är kär i honom. Men på festen då han tror det ska hända blir Disa väldigt full. Han går därifrån. Något hände på festen mellan Leo (Barzans kompis) och Disa. Men vad hände egentligen och vad ska Barzan tänka och tycka om det?

Betyg: +4 av 5

-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hon ville ju
Författare: Pernilla Gesén 
Antal sidor: 115
Utgivningsår: 2013
Förlag: LL-förlag
ISBN: 9789170534416
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

fredag 22 november 2013

Intresse för en bloggcirkel om Livbåten?

Är det någon som skulle vara intresserad av att vara med om jag skulle ha en bloggcirkel om boken Livbåten av Charlotte Reagan? Alltså en nätbokcitkel.


United states of cakes: bakverk och sötsaker från den amerikanska västkusten av Roy Fares

United states of cakes är en "mighty fine" bakbok. Jag är väldigt förtjust i amerikanska bakverk, så om du också är det så är detta en bok för dig. Jag har prövat några recept i den, men har inte hunnit skriva om alla. Så det kommer här fraöver. De jag har prövat har varit väldigt bra recept. Ett recept som jag har prövat och skrivit om var de underbara Cinnamon Rolls. Jag tycker om att man kan välja mellan att väga ingredienserna och använda bakmått. Båda sätten finns med i recepten. 

Eftersom jag är helt inne på julklappar just nu (ännu mer just idag eftersom yngsta dottern sjunger julsånger här hemma) så tipsar jag om denna som en julklapp. Jag slår vad om att den som får den i julklapp kommer att bli jätteglad.

Några recept som finns i denna är: Banana nut bread, Snickerdoodles, Triple chocolate chip cookies, Devil´s food chocolate cake, Red velvet cake, Key lime pie, Pumpkin pie, Snickers cheese cake, Lemon meringue cupcakes och Nutella cake pops. Visst vattnas det i munnen?

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: United states of cakes: bakverk och sötsaker från den amerikanska västkusten 
Författare: Roy Fares 
Antal sidor: 173
Utgivningsår: 2013
Förlag: Bonnier Fakta
ISBN: 9789174243383
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon


torsdag 21 november 2013

Så här ser det ut

Så hör ser det ofta ut på torsdagskvällarna hemma hos mig när jag funderar på vad jag ska baka nästa dag:



Jag tar ut en hög av mina bakböcker och bläddrar.

Nu är det julbakning som börjar hägra här, som ni kanske märker på valet av bakböcker som jag plockat fram.

onsdag 20 november 2013

Bloggträffen med Forma Books på Berns

För ett tag sedan var jag på en bloggträff med Forma Books. Tyvärr blev det något fel med det inlägget så det publicerades aldrig, så jag försöker igen.

Vi höll till i Röda rummet på Berns. Passade eller hur? Så här fint var det där.



Thomas Erikson var där och pratade kring om sin nya bok Vanmakt. En väldigt spännande bok!


Mattias Kristiansson var och berättade om sin roliga och nyskapande bok Bake my Day. Mitt julklappstips!


Susanne Boll var och samtalade om sin bok Det enda rätta. Den boken blev jag väldigt förtjust i när jag läste den!


Johan Egerkrans var där och pratade om sin bok Nordiska väsen. Jag blev väldigt nyfiken på den. Jag pratade om Johan att det är något väldigt lockande med Nordisk mytologi.


Så var Peo Bengtsson där och pratade om sin bok Kärleken passerade här en gång. Har ni inte läst den måste ni göra det!



Så var Jens Arnstad där och pratade om boksmakarna.se. En sida där man kan få lyssna på författarintervjuer och provlyssna på lite längre avsnitt av böcker. En ny bok varje vecka.



tisdag 19 november 2013

Plommonträdet av Ellen Marie Wiseman

Jag tappar nästan andan när jag läser den här boken, när jag tänker på hur grymma människor kan vara mot varandra. Varför? Nu är ju det här en skönlitterär bok, men den handlar ju om andra världskriget och det fasansfulla som nazisterna gjorde mot bland annat judarna. Hur kan människor så tappa sin medmänsklighet? Samtidigt så påminns jag när jag läser boken om hur otroligt modiga människor kan vara när de känner medmänsklighet.

Plommonträdet är en väldigt gripande och tankeväckande bok. Jag tyckte om att den var skriven ur en tonårig tysk flickas synvinkel. Jag tycker också om hur Ellen Marie Wiseman beskriver vardagslivet och hur hon målar upp det hela framför mig.

Plommonträdet handlar om en ung fattig tysk kvinna Christine, som arbetar i en rik judisk familj. Samma dag som den judiska sonen i familjen berättar att han har känslor för henne, så kommer regler om att tyskar inte får arbeta för judar. Plötsligt ändras allt. Hon får inte träffa Isaac annat än i hemlighet och det blir allt svårare att träffas. 

"För sjuttonåriga Christine Bölz började kriget med en överraskande inbjudan till Bauermans höstfest. Denna sköna höstdag 1938 var det omöjligt att föreställa sig de fasor som väntade. Luften var lika uppfriskande och mild som de knallröda  äpplena i fruktlundarna utmed de flacka sluttningarna i dalgången ner mot floden Kocher."

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Plommonträdet
Originaltitel: The Plum Tree
Författare: Ellen Marie Wiseman
Antal sidor: 457
Utgivningsår: 2013
Förlag: Massolit förlag
ISBN: 9789187135545
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon