fredag 15 oktober 2010

Skön fredag

Ett glas vin, choklad, idol i bakgrunden, ryggläge i soffan med en bok! Fredagskvällen kan inte bli bättre!!!


Tips

Klockan 19.03 ikväll i P1 sänder radioteatern "Mrs Dalloway" av Virginia Woolf.

Dagens fundering - Nervöst att läsa andra boken

Är det någon mer än jag som tycker att det är nervöst att läsa den andra boken av en författare? När en författare debuterar så har jag inte så höga förväntningar (om nu den inte varit väldigt omtalad). Men när jag läser andra boken av en författare, som jag tyckt om första boken av, då blir det plötsligt värre. Jag vill ju tycka att andra boken är lika fantastisk som första. Därför blir jag lite nervös när jag ska läsa andra boken. Tänk om jag inte alls tycker om den. Tänk om inte författaren lever upp till första boken.

Hur känner ni inför bok nummer 2?

Tävling: Vinn Det händer nu av Sofia Nordin

Jag är med och tävlar om Det händer nu av Sofia Nordin hos Barnboksprat. Hopaps jag har tur och vinner!!!

torsdag 14 oktober 2010

En del av mitt hjärta lämnar jag kvar av Diana Janse

Det här är en dagboksskildring gjord av en ung svensk dimplomat. Det handlar om när hon arbetar i Kabul och hur hon upplever Kabul. Det handlar också om henne privatliv. Just den kombinationen tycker jag om. Det gör att det blir lättare att läsa boken. För det är tungt att läsa en bok om ett land som drabbats så hårt. Det som också hjälper till att orka läsa är att hon har en viss distans till det hon skriver om.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: En del av mitt hjärta lämnar jag kvar
Författare: Diana Janse
Antal sidor: 218
Förlag: Alfabeta
ISBN: 978-91-501-1203-0


En del av mitt hjärta lämnar jag kvar Alfabeta Bokförlag

Äntligen kom den

Idag fick jag äntligen nr 2 av tidningen Yourlife. Den hade tydligen kommit bort i posten, men nu sitter jag här med rykande färskt nummer framför mig. Ni kanske kan gissa vad jag ska göra ikväll?

Jag hoppas att jag kommer att tycka lika mycket om nummer 2 som jag tyckte om nummer1!

onsdag 13 oktober 2010

Det klart jag ska nominera till Bokbloggarnas litteraturpris!

Jag tänker absolut nominera till Bokbloggarnas litteraturpris. Men det var inte lika enkelt som jag trodde det skulle bli från början. Först hade jag alldeles för många att nominera, men sedan blev jag för sträng och så blev det för få. Jag sitter och funderar om det bara ska vara svenska eller om jag ska nominera både och. Får man ha med ungdomslitteratur? Barnlitteratur?  I skrivande stund har jag två stycken som är absolut klara, men så var det de andra tre. Det tål att funderas på. Som tur är har man tid på sig till den 24 oktober!

Ska du nominera dina favoriter?

Ett bra citat

Jag startar denna morgon med ett citat som jag tycker är bra:

“Jag vill hellre vara fattig i en stuga full med böcker än kung utan lust att läsa.”

 Thomas Macanlay

tisdag 12 oktober 2010

Bokcirkelboken (Mario Vargas Llosa) blir...

Det får bli "Den stygga flickans rackartyg" som vi läser som huvudbok i bokcirkeln. Det verkar vara enklast för de flesta att få tag i den. Det ska bli jättespännande tycker jag!!! Alla som är sugna på att vara med får självklart vara med!!!

Så är det bara frågan när vi ska chatta om den. Jag vet ju inte hur fort ni läser eller när ni får tag i boken. Ska vi säga om ca en månad? Vad säger ni?

Bara ett barn av Malin Persson Giolito

Boken handlar om Alex, en 7-åring som inte mår bra. Han pratar inte så mycket och slåss. En dag upptäcker hans lärare att han har både blåmärken och brännsår efter cigarett. Skolan kontaktar socialen och på så sätt dras advokaten Sophia Weber in. Hon ska försöka hjälpa honom och föra hans talan när det gäller var han ska bo i fortsättningen. Men det hela kompliceras ytterligare.

Det är hemskt att läsa böcker om barn som far illa. Det gör ont i mig och tårarna var aldrig långt borta när jag läste den här boken. Jag blev upprörd och arg. Jag var fast från början till slut. Det värsta när man läser en sådan här bok är vetskapen att något barn där ute har det ungerfär så här. Jag är dock glad att kunna säga Malin Persson Giolitos andra bok är till och med bättre än första. Det är en stark bok, som jag varmt rekommenderar!

Betyg: +4 av 5

-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Bara ett barn
Författare: Malin Persson Giolito
Antal sidor: 372
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-642-0330-4

måndag 11 oktober 2010

Dagens fundering - Barnböcker

I mina ögon är det lika fint att vara barnboksförfattare som att skriva böcker för vuxna. Ibland kan jag till och med tycka att de som skriver barnböcker har ett tuffare jobb och därför är lite duktigare än de som skriver vuxenböcker. Speciellt när de tillfredställer både barn och vuxna på samma gång. Jag hyser den djupaste beundran för alla barnboksförfattare! Utan alla dessa fantastiska barnböcker av de lika fantastiska barnboksföfattarna så tvivlar jag på att jag hade varit så boktokig som jag är idag. Det gör mig alldeles kall att tänka att dessa böcker inte skulle ha funnits! Så... det är definitivt minst lika fint i mina ögon att vara barnbopksförfattare!

Vad har du för syn på barnböcker och barnboksförfattare?

Så skönt

Lilla tjejen sover, stora tjejen har tjatat till sig lite datatid. Så jag la mig i soffan. Jag ligger och läser och det känns helt underbart skönt!!! Nu ska jag läsa vidare en liten stund innan jag ska plocka ur tvättmaskinen!

Alvas nya bästis av Pernilla Gesén

Det här är sjunde boken i en serie om Alva. I Alvas nya bästis handlar det om hur Alva kommit på kant med sina två vänner efter att den ena vännen, Julia, förlorat sin kanin. Alva känner sig skyldig till det. Julia är arg på henne. De börjar allihop trean. En ny tjej, Esmeralda, börjar i klassen. Esmeralda är stark och rättfram. Ibland ingår hon i de fyras gäng och hon påpekar att Julia inte är så trevlig.  Alva tycker inte det heller. Men det är svårt att säga ifrån till henne när Julias kaninunge är borta för alltid. Så tycker Julia inte heller om mammas nya kille. Alva tycker också att hon träffar sin nya lillebror, som bor med deras pappa, för sällan.

Jag tycker om den här boken för hur den lyfter problem som barn kan ha, men också för att den skildrar det hela trovärdigt. Det är en kapitelbok för de som verkligen kommit igång med läsningen. Den passar åldern 7-9 år.
 -~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Alvas nya bästis
Författare: Pernilla Gesén
Antal sidor: 142
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 978-91-32-15820-9