fredag 15 oktober 2010

Dagens fundering - Nervöst att läsa andra boken

Är det någon mer än jag som tycker att det är nervöst att läsa den andra boken av en författare? När en författare debuterar så har jag inte så höga förväntningar (om nu den inte varit väldigt omtalad). Men när jag läser andra boken av en författare, som jag tyckt om första boken av, då blir det plötsligt värre. Jag vill ju tycka att andra boken är lika fantastisk som första. Därför blir jag lite nervös när jag ska läsa andra boken. Tänk om jag inte alls tycker om den. Tänk om inte författaren lever upp till första boken.

Hur känner ni inför bok nummer 2?

8 kommentarer:

Pockethexan sa...

Ja jag känner igen det där jag har faktiskt stora problem om jag verkligen ska läsa Susanna Alakoskis nya när den kommer för jag verkligen älskade Svinalängor o som du säger så vill man inte bli besviken för då förtar det även en första boken om det är så att den andra e dålig...

Hur är det, ska du på Monday Morning i morgon i Kista Galleria med bok-föreläsningar o barn evenemang?
Jag ska även om min son är lite äldre..
kom gärna förbi o säg hej för jag ligger´som vanligt i min solstol!

Kramis!
<;D

Annica sa...

Jag är med. :D Ska bli spännande att äntligen läsa boken.

Anonym sa...

Jag håller med dig, speciellt om det var en kanondebut som vissa författare har ibland. Det behöver ju inte ens vara författarens debut, jag tycker det räcker med att första boken man läser av en författare är bra så blir man nervös över att fortsätta. Jag vet inte om du har läst Boktjuven, men den var så bra att jag nästan är lite rädd för att läsa mer av Markus Zusak. Man är så rädd att det inte ska vara lika bra...

Hanneles bok-paradis sa...

jag är så långsam att jag hinner läsa i "fel" ordning :)

Anonym sa...

Ja, det var lite lustigt :) Jag tänkte nog på Markus Zusak eftersom han var en sådan författare som jag aldrig hört talas om innan jag läste Boktjuven och så var den så stark och påverkade en så mycket. Hoppas Jokern är bra också, ska bli spännande att se vad du tycker om den sen!

Malin sa...

Jag gillar nästan alltid en bok men om jag inte sugs in i bokens värld nästan direkt brukar den ratas ganska fort. Sen när jag inte sett av den på en tid och hittar den i bokhyllan igen kan den plötsligt gå hur bra som helst att läsa. Själv brukar jag alltså nästan aldrig vara nervös över en andra bok, kanske för att jag har ett väldigt brett spektra och kan läsa väldigt mycket olika böcker. Därför tror jag heller aldrig att jag skulle vara en bra bokkritiker ^^

Evalinn sa...

Jo, och man har ju blivit besviken mer än en gång...

Lisa sa...

Jag kan ibland känna precis som du, men ofta är jag också så uppslukad av den första boken att jag inte ens tänker tanken att den andra kanske är sämre - det är sådant som brukar märkas ganska snart isåfall :P

Exempel: Hungerspelen av Suzanne Collins. Älskade och slukade första boken. Och jag var så nyfiken på fortsättningen att jag aldrig kunde tro att tvåan skulle vara sämre (och det var den ju inte!). Nu däremot är jag lite nervös inför tredje delen, men spänningen över att få läsa hur det kommer gå för huvudpersonen tar ändå överhanden så det här är ingen läsning jag sparar på ;)