Beth är en framgångsrik brottmålsadvokat, som valts att försvara Susan, som kallblodigt skjutit två personer. Det visar sig att Susan är en gammal barndomsvän. Hon har inte heller skjutit personerna på måfå. Mer vill jag inte avslöja. Läs boken istället och få reda på mer.
Det som jag gillar med denna boken är att den visar att den mänskliga naturen är mycket komplex. Att erfarenheter kan ha betydelse för vad människor kommer att göra med sina liv.
Jag måste säga att det är en sorglig berättelse. Kanske tycker jag det först och främst som mamma. Men trots att jag tycker att den på ett sätt är så sorglig, så kan jag inte fortsätta läsa vidare.
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Beth & Susan
Författare: Lesley Pearse
Antal sidor: 500
Förlag: Damm förlag
ISBN: 789173516945
måndag 30 augusti 2010
söndag 29 augusti 2010
Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld
Det tog länge för mig att läsa denna bok. Jag tror jag påbörjade den för en månad sedan och läste ut den igår. Den var inte dålig! Tvärtom! Jag har långsamt njutit mig igenom den, även om jag gillar första delen av boken mer än sista delen. Jag gillar att få läsa en riktig hederlig härlig kärleksroman. Det är intressanta karaktärer. Hur kan man inte annat än tycka om Alice. En snäll, smart och underbar bibliotekarie! Det är spännande att den löst bygger på Laura Bush liv. Precis som boken Blonde av Joyce Carol Oates så är det svårt att veta vad som är verklighet och vad som är helt påhittat. Men det är bara bättre så. Då får det vara fantasi med en liten verklighetsförankring. Jag gillar också att genom boken så får man en sida av en amerikansk kvinnohistoria. Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Presidentens hustru
Författare: Curtis Sittenfeld
Antal sidor: 560
Förlag: Wahlström & Widstrand
ISBN: 978-91-46-21998-9
lördag 28 augusti 2010
Hetero i Hägersten av Sofia Olsson
Jag brukar sällan läsa serieböcker, men förra gången jag läste en så älskade jag den. Jag gav bort den till en god vän som också älskade den. Jag trodde inte att jag skulle ha så tur att jag hittade en till serieboksförfattare som jag gillar. Men det är tur man kan ha fel, för Hetero i Hägersten har roat mig flera dagar nu (och min man kan jag tillägga). Egentligen hade jag kunna läsa ut den på en dag, men jag har dragit ut på det så den ska räcka längre. Vardagskomiken är så härlig i denna bok. Hetero i Hägersten handlar om ett helt vanligt par i trettioårsåldern.
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hetero i Hägersten
Författare: Sofia Olsson
Antal sidor: 143
Förlag: Galago
ISBN: 978-91-7037-519-4
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hetero i Hägersten
Författare: Sofia Olsson
Antal sidor: 143
Förlag: Galago
ISBN: 978-91-7037-519-4
fredag 27 augusti 2010
Vilken syn
torsdag 26 augusti 2010
Min första stjärnbok av Anja Baklien
Detta är verkligen en perfekt höstgåva till ens barn eller något barn i vänskapskretsen. Nu när det blir mörkt där ute, så passar det så bra att först läsa lite fakta och sedan lite spännande sagor och myter om några stjärnbilder i boken och sedan gå ut och spana på dem. Det blir verkligen en bok att dela med sitt barn. Så himla mysigt!!!
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Min första stjärnbok
Författare: Anja Baklien
Antal sidor: 87
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 978-91-32-15712-7
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Min första stjärnbok
Författare: Anja Baklien
Antal sidor: 87
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 978-91-32-15712-7
onsdag 25 augusti 2010
Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig
Mark Levengoods böcker är helt underbara. Jag läste någonstans att någon tyckte att en bokrecension ska tala om varför man ska läsa en bok. Här är svaret till varför man ska läsa denna bok: För att man blir glad av den. För att man får skratta. Den ger en små funderingar att fundera vidare över. Den gör att man saknar ner farten en stund i livet och njuter. I alla fall är det så för mig! Tack snälla Mark Levengood för att du skriver dina underbara böcker och för denna senaste pärla "Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig". Det är väl inte omöjligt för mig att leva lycklig utan dem, men de är definitivt en ljusglimt i livet!!!
Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig
Författare: Mark Levengood
Antal sidor: 156
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-642-0327-4
Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig
Författare: Mark Levengood
Antal sidor: 156
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-642-0327-4
Dagens fundering - billiga böcker
Bra böcker behöver inte alltid vara dyra. Idag köpte jag en Pixi-bok till dottern som var sjuk, när vi var och handlade. Både hon och jag skrattade gott när vi läste den. Det var en höjdarbok! Jag är för övrigt ett stort fan av pixi-böcker. Det är perfekta att ha med sig i bilen, på resan eller t ex på stranden. De tar ju inte så stor plats och man blir inte lika ledsen om något oförutsett skulle hända med dem! (Som en dotter som ibland gillar att tugga lite på boken). Jag tycker också att det är bra med idén med pixi-böckerna. Tänk att ge de flesta barnfamiljer möjlighet köpa en bok. Fast man inte har så gott ställt! Även om man kan låna böcker på biblioteket (vilket jag verkligen tycker man ska göra) så är det härligt för barnen att äga en egen bok! En favorit som de kan bläddra i om och om igen, utan att behöva lämna tillbaka den.
måndag 23 augusti 2010
Tidskriften YourLife
Jag har varit på premiärfest för den nya tidskriften Yourlife! Trevligt med lite lyx mitt i vardagen. ( btw: Väldigt bra anordnat och tur med härligt väder). Jag gillar faktiskt tidningen Yourlife... premiärfest eller inte. Nu hade jag turen att få läsa i den redan idag, men jag hade lika gärna kunnat läsa i den imorgon och tycka om den. Jag tycker att Yourlife har intressanta reportage och det finns mycket att läsa i den. Det finns modeller som inte är retuscherade... vilket är ett stort plus i min värld. Jag har hittat en tidning som jag förmodligen kommer att prenumerera på innan denna vecka är slut!
Det återstår bara att säga Grattis Yourlife!
Det återstår bara att säga Grattis Yourlife!
söndag 22 augusti 2010
Dagens fundering - film och bok
Ikväll har jag tittat på filmen The Jane Austen Book Club , som bygger på boken med samma namn. Så fort det kommer en film som baserats på en bok, så känner jag lite motvilja mot att se filmen. Det är sällan jag ser en film när jag precis läst boken. Jag har funderat över det där. Jag är nog rädd att filmen ska förstöra min upplevelse av boken. Jag har ju byggt upp en hel fantasivärld när jag läst boken. Karaktärerna i boken ser ut och är på ett speciellt sätt och miljön med. Handlingen är på ett visst sätt, men i filmen kan den vara helt annorlunda. Fast ser jag filmen långt efter att jag läst boken, så stör det mig inte lika mycket. Eller inte alls.
Hur är det med er? Brukar ni se filmer som bygger på böcker som ni läst?
Vad jag tycker om kvällens film? Jo, jag tycker om den. Den var en trevlig film! Men så var det rätt då länge sedan jag läste boken! ;)
fredag 20 augusti 2010
Njuter med bakböcker
Imorgon ska jag baka till dotterns kalas. Så därför njuter jag av bakböcker ikväll. Bland annat Två systrars söta! Där finns mycket gott! Men jag har inte än bestämt vad jag ska baka. Jag funderade lite på cupcakes och så skulle jag vilja ha lite småkakor. Nåja, vi får se vad det blir! Har ni något förslag på barnvänliga kakor, tar jag gärna emot idéer.
torsdag 19 augusti 2010
Tusenskönor av Kristina Ohlsson
Det spontana som kommer till mig efter att ha läst denna bok är att den är både spännande och intressant. Det är flera trådar som löper genom boken och det gillar jag. Jag tycker det är kul att när hjärnan får arbeta lite för att hålla reda på allt.
Boken handlar om ett prästpar som hittats skjutna. Allt pekar på att mannen tagit livet av dem båda. Men vännerna protesterar mot att han kan ha tagit livet av sig och sin familj.
Fredrika Bergman och hennes kollegor i Alex Rechts utredningsgrupp tar sig an fallet. Fredrika är höggravid och hon har det jobbigt just nu. Barnets pappa är är gift och hon sover dåligt om nätterna och drömmer hemska mardömmar.
I en lägenhet väntar en flykting som heter Ali. Han har flytt från Irak och hoppas att han ska få ett bra liv i Sverige.
Det handlar också om en ung svensk kvinna i Bankok. Hennes bokning hem försvinner plötsligtoch hon kommer inte in på sin e-postadress. Det var otroligt spännande att läsa om den delen med.
Den här serien blir bara bättre och bättre!
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tusenskönor
Författare: Kristina Ohlsson
Antal sidor: 155
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-642-0316-8
Boken handlar om ett prästpar som hittats skjutna. Allt pekar på att mannen tagit livet av dem båda. Men vännerna protesterar mot att han kan ha tagit livet av sig och sin familj.
Fredrika Bergman och hennes kollegor i Alex Rechts utredningsgrupp tar sig an fallet. Fredrika är höggravid och hon har det jobbigt just nu. Barnets pappa är är gift och hon sover dåligt om nätterna och drömmer hemska mardömmar.
I en lägenhet väntar en flykting som heter Ali. Han har flytt från Irak och hoppas att han ska få ett bra liv i Sverige.
Det handlar också om en ung svensk kvinna i Bankok. Hennes bokning hem försvinner plötsligtoch hon kommer inte in på sin e-postadress. Det var otroligt spännande att läsa om den delen med.
Den här serien blir bara bättre och bättre!
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tusenskönor
Författare: Kristina Ohlsson
Antal sidor: 155
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-642-0316-8
onsdag 18 augusti 2010
Mat och bokprat i skön kombination
Har varit på en jättetrevlig mat- och bokkväll på Medelhavsmuséet med fokus på den i dag utkomna boken Tusenskönor av Kristina Ohlsson. Det var så kul att få träffa henne och få ställa frågor. Intressant också att sitta och höra medan Jessica från Bokhora intervjuade henne. Det var god mat och mycket trevligt sällskap. Tänk att man kan ha så trevligt en vanlig vardagskväll!
måndag 16 augusti 2010
Tre djupa andetag av Fred L. Miller
När jag läser denna bok, så påminns jag om att en bok behöver inte vara tjock för att ge mycket. Den behöver inte heller vara komplicerad. Den kan vara som den här. Enkel med några tips för vardagen. Efter att ha läst denna har jag fått upp ögonen för en annan sorts avslappning. Jag har hittat några verktyg, som jag hoppas ska hjälpa mig när stressen slår till i höst. Det känns i alla fall bra de gånger jag prövat.
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tre djupa andetag
Författare: Fred L. Miller
Antal sidor: 109
Förlag: Svenska Förlaget
ISBN: 91-7738-651-5
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Tre djupa andetag
Författare: Fred L. Miller
Antal sidor: 109
Förlag: Svenska Förlaget
ISBN: 91-7738-651-5
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)







