söndag 22 augusti 2010

Dagens fundering - film och bok

Ikväll har jag tittat på filmen The Jane Austen Book Club , som bygger på boken med samma namn. Så fort det kommer en film som baserats på en bok, så känner jag lite motvilja mot att se filmen. Det är sällan jag ser en film när jag precis läst boken. Jag har funderat över det där. Jag är nog rädd att filmen ska förstöra min upplevelse av boken. Jag har ju byggt upp en hel fantasivärld när jag läst boken. Karaktärerna i boken ser ut och är på ett speciellt sätt och miljön med. Handlingen är på ett visst sätt, men i filmen kan den vara helt annorlunda. Fast ser jag filmen långt efter att jag läst boken, så stör det mig inte lika mycket. Eller inte alls.

Hur är det med er? Brukar ni se filmer som bygger på böcker som ni läst?

Vad jag tycker om kvällens film? Jo, jag tycker om den. Den var en trevlig film! Men så var det rätt då länge sedan jag läste boken! ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar när mina favoritböcker blir film eller TV.

Men det är bäst att läsa boken innan jag ses filmen eller TV-serien, om det går. Men det har även hänt att det skett tvärtom, att en bra TV-serie eller film lett mig till en bra bok.

Jag skrev om det häromdagen: http://feuerzeug.wordpress.com/2010/08/12/nar-boken-blir-film/

Anonym sa...

Nä, jag ser ogärna på filmer baserade på böcker jag redan läst. Precis som du så har jag ju redan skapat mig en egen bild av historien och människorna och det är inte ofta filmen lever upp till det. Dessutom har ju filmmakarna en förmåga att dra bort och flytta om en hel del för att det ska passa filmformatet - inte ok enligt mig. Ganska korkat av mig att ha hoppat på en utmaning som heter "Läs boken - se filmen". Det är dömt att misslyckas...

Liolej sa...

Jag är kluven, oftast kan filmen inte leva upp till boken. Jag läste Tidsresenärens hustru för ett tag sedan och nu är jag i valet och kvalet om jag ska se filmatiseringen. Jag tror jag kommer att se den men att jag kommer bli besviken...