onsdag 25 augusti 2010

Dagens fundering - billiga böcker

Bra böcker behöver inte alltid vara dyra. Idag köpte jag en Pixi-bok till dottern som var sjuk, när vi var och handlade. Både hon och jag skrattade gott när vi läste den. Det var en höjdarbok! Jag är för övrigt ett stort fan av pixi-böcker. Det är perfekta att ha med sig i bilen, på resan eller t ex på stranden. De tar ju inte så stor plats och man blir inte lika ledsen om något oförutsett skulle hända med dem! (Som en dotter som ibland gillar att tugga lite på boken). Jag tycker också att det är bra med idén med pixi-böckerna. Tänk att ge de flesta barnfamiljer möjlighet köpa en bok. Fast man inte har så gott ställt! Även om man kan låna böcker på biblioteket (vilket jag verkligen tycker man ska göra) så är det härligt för barnen att äga en egen bok! En favorit som de kan bläddra i om och om igen, utan att behöva lämna tillbaka den.


Med det sagt så menar jag inte att vanliga bilderböcker inte är viktiga de med!
Men ni förstår säkert hur jag menade!

2 kommentarer:

klok som en bok sa...

Jag förstår precis hur du menar:-) Älskar också pixi-böckerna. Så smidiga att ta med sig och det känns inte som någon större förlust om den skulle gå sönder, tappas bort eller glömmas någonstans. Och så priset förstås, bra muta när man handlar istället för godis:-)

Anonym sa...

Jag har alltid 2-3 pixiböcker i handväskan, för nödlägen. Fast just nu har jag lagt undan en del - vissa av dem läste vi hundra gånger hundra gånger i somras så vi måste vila lite från dem..