onsdag 11 mars 2009

Dagens fundering - Reflektering

Vissa böcker läser jag långsammare. Jag stannar upp och reflekterar och drömmer mig bort medan andra böcker slukas med hull och hår på någon/några timmar. En del böcker reflekterar jag över efteråt. Jag undrar över vissa saker i boken och ibland hamnar jag från ett ämne till något helt annat. En del böcker lämnar kvar spår länge, länge hos mig. Jag kan fundera över dem i år efteråt. En del böcker ger mycket att fundera över, medan andra ingenting. En bok som gav mig mycket att reflektera över var Sofies värld av Jostein Gaarder. När jag läste den så funderade jag mycket över själva funderandet. När jag läste Svinalängorna av Susanna Alakoski så begrundade jag missbruk och barnen som påverkas. När jag läste Vägen av Cormac McCarthy så funderade jag mycket över vår framtid, världens framtid. Reflekterar du? Hur reflekterar du? Vilka reflektioner vill du dela med dig av?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl så här att varje bok ger en speciell känsla, och vissa böcker griper tag i en mer än andra.
....Lena

enAnnan sa...

Jag reflekterar oxå när jag läser människoöden, sanna historier. När man inte kan skyla över känslorna.
Ofta om det är något man själv gått igenom blir det lite av en bearbetning, då går det långsammare...

Lisse sa...

Konstigt nog kan riktigt ytliga böcker väcka många tankar hos mig medan de lite djupare böckerna ofta kan kännas "färdigtänkta" på något sätt. Den senaste boken som höll mig vaken var faktiskt Stephenie Meyers bok "Ljudet av ditt hjärta", inte en bok jag direkt läste för sitt viktiga budskaps skull...

Men Sophies värld var faktiskt en bok som jag har tänkt på många gånger efter att jag hade läst den. Ändå skulle jag inte kunna ge någon bra bild av vad jag egentligen tyckte om boken.

Anonym sa...

För mig är det också så att det inte har något med om boken är djup eller inte som sätter igång reflektionen hos mig.