tisdag 10 mars 2009

Dagens fundering - Resor

Tänk vad det är fantastiskt med böcker!!! Fast jag inte har så gott ställt, så kan jag resa världen runt! Bara i år har jag bland annat rest till Tokyo/Japan, vandrat i Spanien, varit i Sydamerika och Indien. Jag har även rest i tiden! Jag har bland annat rest till första hälften av 1900-talet i Kanada, andra världskriget i Tyskland och till 30-talet i Karlskrona. Även om inte allt är sant i böcker så ger de en upplevelse av landet eller tiden. En del resor är mer bestående än andra! Resan till Kina med boken Att leva är en sådan resa som kommer att stanna hos mig länge, länge, men även pilgrimsvandringen i En kvinnas resa. Vilka resor har ni gjort och vilka är det som gjort mest intryck hos er?

9 kommentarer:

Ango sa...

Jag har faktiskt, hittills, hållt mig mest på hemmaplan. Jag har mest rest i känslor och traumatiska händelser. Det har varit våldtäkter, alkoholism, hemlöshet och självmord.

Visst är det otroligt spännande att kunna resa runt i världen och få stifta bekantskap med en massa nya miljöer och kulturer, utan att betala speciellt mycket (mer än vad boken kostar, om man nu har köpt den).

Kram
/Ango

Unika sa...

I år har jag inte rest så mycket, men förra året var jag i Japan med En geishas bekännelse, Kina med ... Den röda skon (?), och en av de mest bestående resorna gick till Impressionismens Paris tillsammans med konstnären Toulues-Lautrec (hur det nu stavas) I boken Målaren på Moulin Rouge. En härlig bok om hans liv bland prostituerade och försupna.

svartanova sa...

Ja, visst är det underbart att kunna färdas till olika platser med hjälp av böcker!

Tack för att du kommenterade hos mig så att jag hittade in till dig!

Anonym sa...

Så sant! Själv befinner jag mig i USA tillsammans med Frank McCourt för tillfället! ;-)

Anonym sa...

Haha, kul att vi båda har dem olästa än så länge :)

Nu har jag typ 10 böcker jag ska läsa, förstår inte hur jag ska hinna med det, men det går säkert.

Jag funderar förresten på att vandra till Santiago de Compostela i sommar :)

Anonym sa...

Foten är faktiskt bättre. Liten försämring efter en (ej tillåten) träningsrunda, men smärtan är iaf uthärdig!

Så spännande idé att resa med hjälp av böcker. Själv har jag så mycket att läsa till skolan att sådant bara hinns med på sommaren...

Anonym sa...

Mina resor består nog till störst del av olika fantasyvärldar.
Men i Damernas detektivbyrå fick jag ju följa med på en spännande och rolig resa till Afrika. Det är nog favoriten, åtminstone för tillfället. :)

Tina sa...

Åh! Så här brukar jag också tänka!

Vilken var förresten boken som utspelades i min gamla hemstad, Karlskrona? :-)

Anonym sa...

Det är jättespännande och kul att höra var ni har rest!!!!