måndag 28 januari 2013

Under tiden av Stefan Casta

Under tiden är en fristående fortsättning på Den gröna cirkeln. Det är en spännande och mystisk historia som passar i åldern 12-15 år.
 
Under tiden handlar om fyra av ungdomarna från första boken som ger sig av med sin båt för att hitta en säker plats på då Judith fött en dotter. De hittar en ö som de bosätter sig på. Eller egentligen är det tre öar. Fast det är något underligt med örna. Parallellt berättas historien om Li Li som lever under en tid då folket svälter och pesten härjar. han hittar en dag en flaskpost.
 
Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Under tiden
Författare: Stefan Casta
Serie: Legenden om den gröna cirkeln 2
Antal sidor: 366
Förlag: Opal
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789172995673
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

söndag 27 januari 2013

Då tänker jag på Sigrid av Elin Olofsson

Då tänker jag på Sigrid är en vemodig bok. Den är fint skrivet, även om jag tyckte att de delar där det berättas om Hanna tilltalar mig mer än de som riktar sig till Sigrid. Det här är en söndagsbok. Ni vet en sån där bok som passar perfekt att ligga och läsa i sängen en stillsam söndag.

Då tänker jag på Sigrid handlar om Hanna som åker till Gärningsberg, en liten by i Jämtland. Hon åker dit för att glömma sin kärlekshistoria med sin kollega. Men hon åker även dit för att hitta sig själv igen och börja måla igen.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Då tänker jag på Sigrid
Författare: Elin Olofsson
Antal sidor: 254
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789146223054
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

lördag 26 januari 2013

Fredagsbakat med äpplen

Jag kände att jag blev så sugen på Äppelkaka så det blev dagens bakning! Receptet hämtade jag ur den gamle trotjänaren Sju sorters kakor och det heter Fyriskaka.


Barnen satte igång att skala 2 äpplen.



Det är inte så lätt att skala när man är liten, men bara man har tålamod så blir man klar till sist.



7-åringen fixade smeten.



Sen in i ugnen. Det momentet ordnade jag.



Fyriskaka är makalöst gott. Speciellt med vaniljvisp till.

fredag 25 januari 2013

Tigertrubbel av Lucy Courtenay

Tigertrubbel är en bok som passar barn som gillar att läsa en spännande bok om vilda djur och skolliv. Jag gillar hur den ger förståelse för hur vilda djur är (att de aldrig förlorar sina vilda instinkter) utan att det blir konstigt. Jag tycker också om hur den handlar om kärleken och rivaliteten mellan tvilligarna.

Tigertrubbel handlar om tvillingarna Tori och Taya som börjat i en högstadieskola tillsammans med en kille från deras föra skola. Det är inte lätt att passa in och killen som de känner mobbas och kallas idiot. Hur ska de få slut på det? Dessutom kanske de kommer att förlora sina tigrar. Deras mamma är djurskyddsexpert och tar ibland hand om djur som behandlats illa. Tigrarna har de tagit hand sedan en miljonär nästan gjort så att de svultit ihjäl.

Från ca 9 år

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Tigertrubbel
Orginaltitel: Wild - Tiger Trouble
Författare: Lucy Courtenay
Del i serie: Vilda del 1om tvillingarna Tori och Taya
Antal sidor: 207
Förlag: B|Wahlström
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789132161087
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

torsdag 24 januari 2013

Releasefest för Lina Hagelbäcks "Violencia"

Jag var på Releasefest för Lina Hagelbäcks "Violencia. Jag blev riktigt sugen på att läsa den.



Releasefesten hölls på Rönnells antikvariat. Otroligt mysig miljö!

Lina Hagelbäck intervjuades och fick bland annat frågan om varför hon skriver och hon sa att hon blir sjuk om hon inte skriver. Hon sa också att litteraturen inte bara är ett intresse utan en passion.

Hon läste sedan högt för oss och det var så härligt att lyssna till hur hon använde ord och hur hon skapat helt egna ord. Som sagt: måste läsa hennes bok Violencia!

onsdag 23 januari 2013

Blodsmagi av Tessa Gratton

Jag gillar. Det gör jag verkligen! Mitt tonåriga jag hade också älskat den här boken. Jag menar... det handlar ju om magi OCH kärlek. Dessutom härlig tonårskärlek. Blodsmagi är en riktigt spännande bok ur flera synvinklar. Ytterligare ett plus får den på grund av bokryggen. Jag älskade känslan av den sammetsklädda ryggen mot mina fingertoppar när jag läste. Sedan framsidan... Visst är den läcker???
 
Blodsmagi handlar om Silla, vars föräldrar dött. Alla tror att hennes pappa dödat hennes mamma och sedan tagit livet av sig. Rättare sagt alla utom Silla tror det. En dag får Silla ett paket med en bok som tillhört hennes pappa. I den boken finns trollformler uppskrivna. Silla prövar en vid sina föräldrars grav och upptäcker till sin förvåning att den fungerar. Hon förvandlar ett visset löv till ett grönt och friskt löv. Nick, som är nyinflyttad, råkar se henne göra det. Han fascineras av henne, men påminns också om något som han försökt att glömma.
 
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Blodsmagi
Orginaltitel: Blood magic
Författare: Tessa Gratton
Antal sidor: 383
Förlag: B|Wahlströms
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789132159404
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

tisdag 22 januari 2013

Bokcirkelns prat denna gång

Nu har vår bokcirkel träffats igen. Den här gången hade vi läst en tegelsten: Shantaram. Vi tyckte alla om den, även om vi enades att vi hade hellre sett den som flera böcker än en enda.

Vi pratade och funderade över hur mycket som var sant i boken. Att det från början kändes som om det kunde vara som det var skrivet, men senare hade man inte den känslan.

Så pratade också vi en hel del om de tänkvärda ord som fanns i boken. Och det var många kan jag säga. Det tyckte vi om!

Vi pratade om personerna också. Min favorit är Prebaker. Det går bara att inte tycka om honom.

Betygen blev: 4,4 och 5



Vi träffades hos Malin som gjort supergoda energybars och kladdkaka med grädde och hallon.


Vi pratade även andra böcker och jag fick lite boktips med mig hem. Det är alltid trevligt!