lördag 5 januari 2013

Degens fundering: Någonsin försent?

Jag har kommit på att jag just nu känner rätt många som inte brukar läsa böcker. Nästan lika många som inte läser böcker som läser böcker. Det är första gången i mitt liv som det är så.

Jag hade en pojkvän inte läste böcker tills dess att jag satte en bok i hans händer. Han var då 25 år. Han brukade säga att han var så glad att jag fått honom att läsa!

Men det jag sitter och funderar över är om det är möjligt att få folk i vilken ålder som helst att börja läsa böcker. Teoretiskt tycker jag ju att det lika väl borde gå att få en 80-åring att läsa sin första bok som en 25-åring!

Vad tror ni? Kanske ni känner någon äldre som kommit igång att läsa på senare dagar? Eller tror ni det är svårare då när man är äldre?

fredag 4 januari 2013

Kom, så lagar vi mat av Carrie Love

Om du också har ett barn som gillar att laga mat ska du titta på den här boken. Det är steg-för-steg bilder till varje recept och det finns både frukostrecept, mellanmål, middag/lunch och efterrätter att göra. Det finns allt från Fattiga riddare till Marinerad limekyckling! Jag tycker det är kul att det är så blandade recept!

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Kom, så lagar vi mat
Orginaltitel: Get Cooking!
Författare: Carrie Love
Antal sidor: 63
Förlag: Tukan förlag
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789174015348
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

onsdag 2 januari 2013

Tigrar i rött väder av Liza Klausssmann

För det första så handlar Tigrar i rött väder om en tid som jag tycker är fascinerande, dvs USA under 40-, 50- och 60-talet. Det är något med den tidsperioden som tilltalar mig. För det andra så tycker jag det är brilliant att låta olika personer få berätta historien framåt, att de tar vid varandras berättelse i tiden där den andra slutat. Så de berättar inte under samma år, utan olika år. Men de berör ibland det som har hänt och att man ibladn kan få samma dialog från olika perspektiv. Man lär känna de olika personerna och man får olika perspektiv på saker och ting som hänt och man byter även åsikt om personerna vartefter. Boken är både intessant och spännande.
 
Tigrar i rött väder handlar om kusinerna Nick och Helena, deras män och deras barn under 40-, 50- och 60-talet i USA.
 
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Tigrar i rött väder
Orginatitel: Tigers in Red Weather
Författare: Liza Klausssmann
Antal sidor: 357
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789174991529
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

måndag 31 december 2012

Gott nytt år

Jag hoppas ni alla får en trevlig nyårsafton! Så här ser middagsbordet ut hemma hos oss! Snart kommer våra gäster och det ska bli så trevligt att träffa dem! Har faktiskt hunnit läsa lite idag och denna sista bok detta år är väldigt lovande! Kanske kan kvala in sig till en av de bästa i år! Vilket fantastiskt avslut jag haft på mitt läsår!!!



Gott nytt år alla bästa läsare!

Nominera till Bokbloggarnas litteraturpris

Du som har en bokblogg visst har du nominerat till Bokbloggarnas litteraturpris? Idag är sista chansen! Du gör det genom att skicka ett mejl med dina nomineringar till pjp@breakfastbookclub.se. För att en nominering ska vara giltig så ska boken vara utgiven på svenska under 2012. Skicka med författarens namn, titel och din e-postadress och vilken blogg du representerar.

söndag 30 december 2012

Filmtips Love in Manhattan

Vad passar väl bättre en söndagskväll än att se en film. Jag kan varmt rekommendera att du ser Love in Manhattan. Det är en underbar film. Den är både mysig och rolig. Fastän den har ett sorgligt tema, så är det inte en film som man blir deprimerad av.


Love in Manhattan handlar om Griffin, som får veta att han är döende i Cancer. Han träffar en tjej, Phoenix, som han börjar dejta.

Betyg: +4 av 5

Genre: Romatik, Humor, Drama
Orginaltitel: Griffin & Phoenix
Skådespelare: Amanda Peet & Dermot Mulroney
Produktionsår: 2006
Regissör: Ed Stone

lördag 29 december 2012

Divergent av Veronica Roth

Divergent är en av de bästa böcker som jag läst 2012. Jag älskar verkligen dystopiska böcker som den här! Jag älskar svärtan i boken och jag älskar huvudkaraktären. Det är första delen i en triologi och jag kan inte vänta på att få kasta mig över nästa del!

Divergent handlar om en framtid där människor delas in efter de falanger de tillhör eller inte tillhör. Det finns fem fallanger: de osjälviska, de tappra, de lärda, de ärliga och de fridfulla. Så finns det de Fallanglösa också. När man blir 16 år får man göra ett lämplighetstest som talara om vad man har fallenhet för, vilken fallang som man skulle passa bäst i. Sedan får man själv välja vilken fallang man vill tillhöra. Problemet är bara att väljer man en annan fallang än den ens familj tillhör så tappar man kontakten med dem eftersom ens fallang blir ens nya familj. Baetrice tillhör de osjälviska, men tycker inte själv att hon riktigt passar in. Hon får kämpa för att göra osjälviska handlingar. Något som verkar naturligt för hennes bror. Så kommer dagen för lämplighetstestet, men det visar något som ingen väntat sig. Något som Beatrice inte får berätta om.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Divergent
Orginaltitel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Del av serie: Del 1 av 3
Antal sidor: 362
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789174992311
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON